برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.

انتخاب نام دامنه

انتخاب نام دامنه
در این نوشته بخوانید

اولین گام برای طراحی و ایجاد یک وب سایت انتخاب نام دامنه مناسب است.وب سایت شما با نام دامنه تان شناسایی خواهد شد و در ادامه برند سازی شما نیز با این نام اتفاق خواهد افتاد پس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در این نوشته ضمن بررسی نام دامنه و اهمیت آن ، راهکارهایی برای انتخاب نام دامنه مناسب مطرح خواهیم کرد.

نام دامنه چیست و چرا انتخاب مناسب آن دارای اهمیت است؟

نام دامنه آدرس اینترنتی است که کاربران برای ورود به سایت شما آن را در مرورگر خود وارد می کنند، به همین دلیل پایه و اساس وب سایت شما است و انتخاب مناسب آن دارای اهمیت فراوانی است.

در واقع به زبان ساده تر می‌توان گفت که اگه وب سایت شما را یک خانه در نظر بگیریم ، نام دامنه آدرس آن خانه است که با استفاده از آن توسط اشخاص مختلف شناسایی خواهد شد.

کاربران برای دسترسی به سایت شما از این نام استفاده می‌کنند و در ادامه شما با این نام در فضای اینترنت شناخته خواهید شد.اما چه فاکتور هایی برای انتخاب نام دامنه باید در نظر گرفته شود؟

علاوه بر انتخاب نام دامنه یکی دیگر از مواردی که برای کاربران،به خصوص کاربران تازه وارد گیج کننده است ، انتخاب پسوند دامنه مناسب برای آدرس سایت است.غالب افراد با پسوند ‘com’ آشنایی دارند ولی درباره سایر پسوند ها اطلاعات کاملی ندارند.

در این نوشته قصد داریم علاوه بر معرفی فاکتور هایی برای انتخاب مناسب نام دامنه توضیحات کاملی در خصوص انواع پسوند های نام دامنه نیز ارائه کنیم تا برای انتخاب نام دامنه مناسب اطلاعات کاملی در اختیار شما باشد.

چه نام دامنه ای برای وب سایت من مناسب است؟

در ادامه فاکتور هایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد که در انتخاب نام دامنه مناسب و تاثیر گذار هستند . شما با رعایت اصول زیر می‌توانید یک نام دامنه مناسب برای وب سایت خود انتخاب کنید.

1 . نام هایی ساده انتخاب کنید:

نام وب سایت شما چیزی است که کابران برای ورود به کسب و کار اینترنتی شما استفاده می‌کنند..بسیار حائز اهمیت است که نامی برای وب سایت تان انتخاب کنید که به خاطر سپاری آن برای مردم ساده و راحت باشد.

به طور مثال اگر از اعداد در نام دامنه خود استفاده کنید این ریسک وجود خواهد داشت که نام دامنه شما برای به خاطر سپاری توسط مشتریان پیچیده شود.

2. نام دامنه تان تا حد امکان کوتاه باشد:

در صورتی که از نام دامنه ای با حروف بسیار زیاد و طولانی استفاده کنید این امکان وجود دارد که کاربران در هنگام تایپ کردن آن دچار اشتباه شوند، علاوه بر این به خاطر سپاری آن نیز مشکل خواهد شد.

پس سعی کنید تا حد امکان نام دامنه خود را کوتاه انتخاب کنید.

3 . استفاده از کلمات کلیدی هنگام انتخاب نام دامنه:

از کلمات کلیدی که هدف وب سایت شما را تشریح می‌کنند از استفاده کنید.به طور مثال گروه طراحی سایت پالت با هدف طراحی وب سایت و خدمات پیرامون آن راه اندازی شده است و ما در نام دامنه خود از کلمه webdesign استفاده کرده ایم.

در این حالت کاربران در نگاه اول به نام دامنه سایت شما، به هدف و کارکرد آن پی خواهند برد.

در گذشته استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه در سئو سایت هم تاثیر به سزایی داشت ، اما در به روز رسانی های اخیر گوگل این مورد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

4 . موقعیت مکانی هدف را در نام دامنه خود مشخص کنید:

در صورتی که کسب و کار شما یک کسب و کار محلی است یا وب سایت شما برای استفاده کاربرانی از یک منطقه جغرافیایی خاص طراحی شده است آن را در نام دامنه خود مشخص کنید.

به طور مثال اگر یک رستوران در شهر اصفهان هستید به کاربردن کلمه ‘isfahan’ در نام دامنه شما می‌تواند برای کاربران مفید باشد.

به طور مثال سایت https://www.visitlondon.com که به لندن اشاره کرده است و از این طریق محدوده خدمات رسانی خود را مشخص کرده است.

5 . درباره نام دامنه خود تحقیق کنید:

در انتخاب نام دامنه مناسب ، حتما قبل از خرید، بررسی کنید که این نام متعلق به سازمان یا نهاد دیگری نباشد و به عبارتی حقوق کپی رایت مربوط به آن نام را نقص نکرده باشید.

این موضوع می‌تواند در ادامه مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد.

6.از انتخاب نام های دامنه ای که باعث تردید کاربران می‌شود پرهیز کنید:

انتخاب نام هایی که کاربران برای تایپ کردن آن ها دچار تردید شوند میتواند مشکلاتی را برای سایت شما به وجود بیاورد. به طور مثال نام هایی که میتواند با oo یا ou نوشته شود (مثلا sheypoor)

سعی کنید نام های را انتخاب کنید که کاربران بتوانند آن ها را ساده و راحت و بدون دغدغه تایپ کنند.

7. پسوند مناسب برای نام دامنه خود انتخاب کنید:

پسوند های انتهایی که به نام های دامنه اضافه می‌شوند مثل ‘com’ ، ‘org’ و … هر کدام بیان کننده هدفی خاص هستند:

Com :

این پسوند مخففی از کلمه Commercial به معنای اقتصادی است و از پر استفاده ترین پسوندهای نام دامنه است.معمولا سایت های تجاری ، اقتصادی و شرکتی از این پسوند استفاده می‌کنند.شما نیز در صورتی که یک شرکت یا یک سازمان اقتصادی دارید این پسوند برای شما مناسب است.

Net :

این پسوند مخفف Network به معنای شبکه است.معمولا شرکت ها و سازمان هایی که با شبکه یا اینترنت سر و کار دارند از این پسوند استفاده می‌کنند،مثل شرکت های سرویس دهنده اینترنت یا شرکت های ارائه دهنده هاست.

Org :

این پسوند مخفف organization به معنای سازمان است و معمولا برای سازمان های غیر دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Gov :

این پسوند مخفف government به معنای دولت است و برای سایت هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تحت مالکیت دولت باشند.

Info:

مخفف information   به معنای اطلاعات است و برای سایت هایی که جنبه اطلاع رسانی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Edu :

مخفف Education به معنای آموزش است و برای سایت هایی نظیر سایت های دانشگاهی یا موسسات آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Ir :

این پسوند متعلق به دامنه های ایرانی است و هر سایتی با هر نوع کارایی می‌تواند با ثبت اطلاعات مالک در سامانه “ایرنیک” یک دامنه ایرانی داشته باشد.

این نوع دامنه ها برای سایت هایی که کاربران داخلی دارد بسیار مناسب است،زیرا در صفحه سرچ موتورهای جستجو یکی از فاکتور های رتبه بندی ارائه نتایج محلی است،یعنی نتایجی که بیشترین نزدیکی را به مکان جغرافیایی کاربران داشته باشند در رتبه های بالاتری نمایش داده می شوند.

استفاده از این دامنه برای سایت هایی که فقط کاربران ایرانی دارند می‌تواند یک فاکتور خوب جهت بهبود سئو نیز باشد.

در بین این پسوند ها، ‘com’ پر استفاده ترین و محبوب ترین پسوند دامنه است و به خاطر سپاری آن نیز برای عموم مردم ساده تر است، زیرا بسیاری از مردم عادی غالب نام های دامنه را با این پسوند می‌شناسند!

8.اگر به فکر برند سازی هستید از هیچکدام از پسوند های دامنه خود غافل نشوید

در صورتی که با هدف برند سازی می‌خواهید وب سایت خود را راه اندازی کنید ، حتما تمام پسوند های دامنه نام برند خود را تهیه کنید . زیرا در ادامه انتخاب پسوند های دیگر دامنه شما توسط سایر کاربران می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود.

نتیجه گیری:

نکات بالا برای انتخاب نام دامنه ای مناسب با هدف وب سایت شما بسیار حائز اهمیت است.با در نظر گرفتن این موارد پایه و اساس کسب و کار خود را به بهترین شکل پی ریزی کنید!

بیشتر بخوانید

2 دیدگاه دربارهٔ «انتخاب نام دامنه»

    1. گروه طراحی سایت پالت

      این منابع زبان اصلی میتونه بهتون کمک کنه که از برخی از اونها در نوشتن این مقاله استفاده شده :
      https://www.godaddy.com/garage/10-tips-for-choosing-the-perfect-domain-name/
      https://websitesetup.org/choose-domain-name/
      https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-com-in-and-org
      https://www.quora.com/What-are-the-differences-between-a-top-level-domain-and-a-country-level-domain

      دو سایت اخر رو باید با ابزارهای عبور از فیلتر باز کنید

      در صورتی که تمایل داشته باشید و سوالی باشه ما پاسخگو هستیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام!

در صورتی که پاسخ سوال خود را پیدا نکردید ، با کارشناسان پشتیبانی ما از طریق واتساپ در تماس باشید