ریدایرکت
گروه طراحی سایت پالت

گروه طراحی سایت پالت

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت فرآیندی است که طی آن یک آدرس URL به آدرس دیگر هدایت می‌شود . یعنی کاربر یا موتور جستجو در نهایت به آدرسی غیر از آدرسی که در ابتدا در مرورگر خود وارد کرده بودند هدایت می‌شوند. بیایید با یک مثال از دنیای واقعی ادامه دهیم :

فرض کنید که شما چند سال است که در یک منزل سکونت دارید و به تمام مراکز و افراد آدرس آن محل را برای ارسال محموله های پستی خود ارائه کرده اید ، بعد از چند سال شما منزل محل سکونت خود را تغییر می دهید ، حال تکلیف نامه هایی که به آدرس قبلی ارسال می شود چیست ؟

این مثال دقیقا در وب سایت ها نیز اتفاق می افتد ، ممکن است یک آدرس مدت زمانی موجود بوده است ، و بنا به دلایلی به صورت موقتی یا دائم به آدرس جدید منتقل شده است ، ریدایرکت در این موارد مورد استفاده قرار میگیرد تا ترافیک های ورودی به آدرس فوق را به آدرس جدید هدایت کند.

انواع ریدایرکت

به طور کلی سه نوع ریدایرکت وجود دارد:

301 – “به طور دائم به آدرس جدید منتقل شده”

302- ” به صورت موقت به آدرس مدنظر هدایت می شود”

متا رفرش (meta refresh)

که در ادامه آن ها را معرفی میکنیم.

ریدایرکت 301 چیست ؟

این نوع یک تغییر مسیر دائم است که طی آن ، یک آدرس به صورت دائمی به آدرس دیگر ارجاع داده می‌شود.در این نوع ریدایرکت بین 90 تا 99 درصد ارزش لینک مبدا به لینک مقصد منتقل می‌شود که یک عامل بسیار تاثیر گذار در بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است و به همین دلیل این نوع تغییر در اکثر مواقع مسیر مناسب ترین نوع برای سئو سایت است.

دلایل ایجاد تغییر مسیر 301

به طور کلی سه دلیل ممکن است باعث ایجاد ریدایرکت شود :

  1. برای اینکه قرارداد های مرسوم سطح وب (http:// ، www. و …) را زیر یک چتر قرار دهیم تا اعتبار دامنه را به حداکثر مقدار ممکن برسانیم:

دو آدرس زیر را در نظر بگیرید:

https://palette-webdesign.ir

palette-webdesign.ir

با استفاده از ریدایرکت 301 میتوانیم به صورتی عمل کنیم که هر دو آدرس فوق در نهایت به یک آدرس واحد (https://palette-webdesign.ir/) هدایت شوند . در این حالت با اینکه کاربر https://  را در ابتدای آدرس سایت هم درج نکرده باز هم در نهایت آدرسی که در مرورگر به کاربر نمایش داده می‌شود آدرس  https://palette-webdesign.ir/ است.

2.زمانی که قصد تغییر نام وب سایت خود را داشته باشیم

زمانی که یک کمپانی قصد تغییر نام خود و به دنبال آن تغییر آدرس سایت خود را داشته باشد ، از تغییر مسیر 301 استفاده می‌شود تا قدرت لینک های داخلی به طور کامل به نام دامنه جدید منتقل شود.

3.زمانی که قصد داشته باشیم ترافیک های متفاوتی که متعلق به یک شرکت است را به یک وب سایت مشخص هدایت کنیم:

برخی از کمپانی ها نام های دامنه ی شبیه به هم را خریداری می‌کنند تا از این طریق بتوانند ترافیک بیشتری به سمت وب سایت خود هدایت کنند. در این حالت برای اینکه اعتبار دامنه اصلی وب سایت حفظ شود استفاده از ریدایرکت 301 امری مهم و حیاتی است.

ریدایرکت 302 چیست؟

این تغییر مسیر به این معناست که انتقال به آدرس جدید به صورت موقت اتفاق می افتد نه دائمی . بعضی از کارمندان گوگل بر این باورند که در برخی از موارد تغییر مسیر 301 با 302 ممکن است شبیه به یکدیگر عمل کنند ، اما شواهد اینگونه است که برای اطمینان از اینکه موتور جستجو و مرورگرها اعتبار کامل را به لینک تخصیص بدهند باید از ریدایرکت 301 کرد .در واقع حالتی که از تغییر مسیر 302 استفاده می کنیم موتور جستجو نمی‌داند که آدرس قدیمی را نگه دارد یا آدرس جدید را جایگزین آن کند ، این امر باعث گیج شدن موتور جستجو و در نهایت از دست رفتن ترافیک ورودی به سایت می‌شود.

Meta refresh

متا رفرش یک نوع تغییر مسیر است که در سطح صفحات اتفاق می افتد نه در سطح سرور . این نوع ریدایرکت کند تر است و برای سئو اصلا توصیه نمی‌شود. متا رفرش معمولا با یک شمارنده پنج ثانیه ای با این متن همراه هستند: ” در صورتی که پس از 5 ثانیه به صفحه مقصد هدایت نشدید ، کلیک کنید “. این نوع از تغییر مسیر مقداری از کیفیت لینک را منتقل می‌کند اما به طور کلی یک استراتژی مناسب برای سئو و بهینه سازی وب سایت نیست ، زیرا هم مشکلاتی برای استفاده برای کاربران دارد هم مقداری از کیفیت لینک ها طی این فرآیند از بین می روند.

نتیجه گیری:

ریدایرکت یک آدرس URL به آدرسی دیگر امری اجتناب ناپذیر و کاملا طبیعی است . مهم ترین مساله این است که زمانی که قرار است تغییر مسیر انجام شود ، دقت لازم به عمل آید تا ارزش سئو مربوط به لینک مبدا حفظ و به لینک مقصد منتقل شود .

با توجه به موارد ذکر شده ، ریدایرکت 301 بهترین نوع تغییر مسیر از دید بهینه سازی موتور جستجو یا سئو سایت است.

منابع:

Moz

hubspot

بیشتر بخوانید

internal link

لینک داخلی و معجزه ی آن در سئو سایت + ویدیو

یکی از فاکتور های مهم برای رتبه گیری یک محتوا در گوگل ( سئو سایت ) لینک ها هستند . لینک های خارجی که از سایت های دیگر به صفحات سایت شما اشاره می کنند به گوگل کمک می کنند تا آن صفحات را پیدا کند . از طرفی لینک های داخلی ، اتصال بین محتواهای سایت شما را برقرار می کند و ساختار سایت شما را شکل می دهند، در ادامه مزایای لینک های داخلی را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید »
تنظیمات عمومی وردپرس

تنظیمات عمومی وردپرس

یکی از اولین اقداماتی که در طراحی سایت وردپرسی باید انجام شود ، انجام تنظیمات عمومی آن است . در این نوشته تنظیمات عمومی وردپرس را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *