تمام موتورهای جستجو مثل گوگل ، یاهو و بینگ نتایج منحصر به فردی را در صفحه نتایج جستجوی خود نمایش میدهند. در این نتایج صفحات وب ، عکس ها و ویدیو ها به شکلی رتبه بندی شده به کاربران نمایش داده میشوند و این رتبه بندی به شکلی است که محتویاتی که به موضوع مد نظر کاربران مرتبط تر هستند در رتبه های بالاتری قرار میگیرند.
بهینه سازی موتور جستجو یا سئو(SEO: Search Engine Optimization) چیست؟
به فرایندی که برای افزایش کیفیت و کمیت ترافیک ورودی به سایت ها از طریق جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو انجام می شود سئو می گویند.
در سئو چه اتفاقی می افتد؟
برای ارائه توضیحی بهتر درباره مفهوم سئو جمله بالا را در چند بخش توضیح میدهیم:
-کیفیت ترافیک ورودی:
به طور مثال تصور کنید که شما یک کشاورز هستید که محصولات خود را اینترنتی به فروش میرسانید.فرض کنید گوگل شما را به عنوان یک سایت فروش تلفن همراه که بازدید کننده زیادی هم دارد معرفی کرده باشد و تعداد بسیار زیادی بازدید کننده در طول روز به وب سایت شما مراجعه کنند ، در این حالت ترافیک ورودی به سایت شما به هیچ عنوان با کیفیت نیست،زیرا شما به خریداران موبایل در سایت خود نیاز ندارید.
-کمیت ترافیک ورودی:
زمانی که موتور جستجویی مثل گوگل ترافیک با کیفیت را به سایت شما روانه کند ،حال شما نیاز دارید که حجم بیشتری از این ترافیک به سمت سایت تان بیاید.
جستجوی ارگانیک:
احتمالا هنگام جستجو در موتورهای جستجو سایت هایی را مشاهده کرده اید که در صفحات اول نتایج حضور دارند و کلمه ‘ads’ در کنار آنها نوشته شده است. این سایت ها با پرداخت هزینه به گوگل در رتبه های بالاتری قرار دارند و منظور از ترافیک ارگانیک، آن است که بدون پرداخت هزینه به سمت سایت شما روانه شود.
بیشتر بخوانید : تگ های مهم HTML در سئو
سئو چگونه کار می کند؟
شما ممکن است موتور های جستجو مثل گوگل، یاهو و… را صرفا سایت هایی ببینید که بعد از درخواست جستجوی یک مطلب خاص توسط شما لیستی از هزاران سایت را به شما نمایش میدهند.
این تصور درست است، اما چه معیاری برای نمایش این سایت ها وجود دارد؟
گوگل ( و هر موتور جستجوی دیگری) یک ربات ‘crawler’ یا “خزنده” دارد، این ربات به تمام سایت های اینترنتی سر میزند و تمام محتوایی که در سطح اینترنت موجود است را جمع آوری میکند.سپس این اطلاعات به گوگل تحویل داده میشوند تا برای ساخت فهرست مورد استفاده قرار بگیرند.این فهرست ها در ادامه توسط الگوریتم گوگل مورد استفاده قرار میگیرد تا داده های جمع آوری شده را با عبارت مورد جستجوی شما تطبیق داده و بهترین نتایج را به شما نمایش دهد.
فاکتور های متفاوتی در الگوریتم مورد استفاده توسط موتور های جستجو وجود دارد،نمودار زیر بخش بندی این فاکتور ها و میزان اهمیت آنها را توسط گروهی از متخصصین این حوزه مشاهده می کنید:
این نمودار که توسط سایت ماز ارائه شده است SE (موتور جستجو) مربوط به SEO (سئو) را به طور کامل تشریح میکند.
بهینه سازی ( Optimization یا ‘o’ مربوط به SEO ) به این نکته اشاره دارد که طراحان سایت و نویسندگان، تمام تلاش خود را خواهند کرد تا محتوای خود را به شکلی بنویسند و سازمان دهی کنند تا موتورهای جستجو بتوانند به خوبی آنها را متوجه شده و تفسیر کنند.در نهایت در رتبه های بهتری در موتور های جستجو ظاهر شوند و ترافیک بیشتری از طریق این ابزار به سایت شان روانه شود.
- بهبود سئو سایت وردپرسی با افزونه Yoast