• 031-35250854
  • 09362428315
  • 8.30 الی 22
  • اصفهان ، انتهای خیابان هشت بهشت شرقی
internal link
گروه طراحی سایت پالت
گروه طراحی سایت پالت

لینک داخلی و معجزه ی آن در سئو سایت + ویدیو

یکی از موثر ترین روش ها برای بهبود سئو سایت ، بهبود سئو داخلی سایت است و یکی از مهم ترین فاکتور ها در سئو داخلی سایت ، لینک های داخلی آن است.

در این نوشته ضمن بررسی لینک های داخلی ، چگونگی ساخت این لینک ها و رهگیری آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لینک داخلی چیست ؟

لینک داخلی به لینک هایی گفته می شود که به آدرس هایی داخل همان نام دامنه اشاره دارند. به طور مثال قرار دادن لینک یکی از صفحات سایت گروه طراحی سایت پالت در این صفحه یک لینک داخلی ایجاد خواهد کرد .

چرا لینک ها اهمیت دارند ؟

یکی از فاکتور های مهم برای رتبه گیری یک محتوا در گوگل ( سئو سایت ) لینک ها هستند .

لینک های خارجی که از سایت های دیگر به صفحات سایت شما اشاره می کنند به گوگل کمک می کنند تا آن صفحات را پیدا کند و باعث افزایش اعتبار صفحه مذکور نزد گوگل می‌شوند.

از طرفی لینک های داخلی ، اتصال بین محتواهای سایت شما را برقرار می کند و ساختار سایت شما را شکل می دهند، در ادامه مزایای لینک های داخلی را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت لینک های داخلی برای گوگل

همانطور که پیش از این گفته شد لینک های داخلی از مهم ترین فاکتور های سئو داخلی سایت و بهبود رتبه صفحات در گوگل هستند ،  در ادامه بررسی خواهیم کرد که لینک های داخلی به چه دلیل برای گوگل مهم هستند.

شناسایی ساختار و ارتباط بین صفحات سایت

لینک های داخلی به گوگل کمک می کنند ساختار و رابطه بین صفحات مختلف سایت شما را شناسایی کند. زمانی که ربات گوگل یک صفحه را بررسی می کند و به اصطلاح در آن صفحه می خزد (Crawl) ، لینک های داخلی و خارجی صفحات را یکی یکی بررسی خواهد کرد . وقتی ربات گوگل وارد صفحه خانه سایتی می شود ، با پیروی از لینک های داخلی آن ، می تواند روابطی که بین صفحات و پست های سایت است را شناسایی کند و از این طریق به ساختار سایت دست پیدا خواهد کرد.

به طور مثال در قسمت “چرا لینک ها اهمیت دارند ” یک لینک با عنوان “سئو سایت ” به یکی از نوشته های سایت که درباره سئو سایت است ایجاد کرده ایم . این لینک به گوگل می فهماند که محتوای این صفحه با محتوای صفحه سئو سایت در ارتباط است .

علاوه بر این با توجه به اینکه گوگل تمام لینک های داخل صفحات را یکی یکی بررسی خواهد کرد ، قرار دادن لینک های داخلی مناسب ، این شانس را به شما می دهد که تمام صفحات سایتتان توسط گوگل ایندکس شود.

اهمیت یک صفحه ( یک لینک )

گوگل ارزش یک لینک را بین تمام لینک هایی که داخل آن صفحه است تقسیم می کند . به طور مثال معمولا صفحه خانه یک سایت بیشترین ارزش لینک را دارد زیرا بیشترین تعداد بک لینک های سایت را دریافت می کند. ارزش این لینک بین تمام لینک هایی که داخل صفحه خانه قرار دارند تقسیم می شوند و این سلسله مراتب به همین صورت در صفحات بعدی نیز تکرار خواهد شد .

بنابراین ، در صورتی که در صفحه اصلی خود جدیدترین پست های خود را قرار دهید ، این پست ها ارزش لینک بیشتری را به نسبت پست های قدیمی تر که فقط در صفحه بلاگ ، یا آرشیو شما موجود هستند دریافت خواهند کرد. همچنین در صورتی که جدیدترین مقالات خود را در صفحه اصلی قرار دهید ، گوگل سریع تر آن ها را پیدا خواهد کرد تا در اختیار کاربران قرار دهد.

بنابراین می توانیم اهمیت صفحات مختلف سایت را با استفاده از لینک های داخلی مشخص کنیم . هرچقدر لینک های با ارزش بیشتری به محتوای شما اشاره کند ، ارزش آن صفحه از نظر گوگل بیشتر خواهد بود .

بهبود تجربه کاربران با استفاده از لینک داخلی و خارجی

به طور کلی با استفاده مناسب از لینک ها می توانیم تجربه کاربری بهتری را به کاربران خود هدیه کنیم . از این طریق شما به کاربران این امکان را خواهید داد تا بتوانند با مراجعه به صفحه شما تمام مواردی برای موضوع مورد نظراحتیاج دارند را به راحتی پیدا کنند .

به طور ویژه لینک های داخلی ، احتمال ماندن کاربران در وب سایت ما را افزایش خواهد داد ، و بازدید صفحات را به شکل قابل توجهی بالا می برد.

لینک سازی داخلی را چگونه انجام دهیم؟

همانطور که پیش از این اشاره شد لینک سازی داخلی از روش هایی است که می توانیم به وسیله آن اهمیت صفحات سایت و ارزش آن ها را مشخص کنیم.

اضافه کردن لینک های متنی

ممکن است در یک زمینه خاص مقالات مختلفی در سایت شما نوشته شده باشند ، اما یکی از آن مقالات مقاله محوری شماست و تمایل دارید زمانی که کاربران در آن زمینه جستجو می کنند ، آن مقاله به عنوان نتیجه جستجو به آن ها ارائه شود.

برای اینکار کافی است علاوه بر اینکه در آن مقالات به یکدیگر لینک می دهید و از این طریق ارتباط آن ها با یکدیگر را مشخص می کنید در تمام آن مقالات به مقاله اصلی نیز لینک دهید . از این طریق به گوگل اعلام می کنید که کامل ترین و مهم ترین مقاله شما در آن حوزه کدام مقاله است.

مثال:

به طور مثال در یک حوزه شما 4 مقاله با عناوین A  ،  B ، C ، D  دارید. از بین مقالات فوق مقاله A مقاله محوری و اصلی شماست و تمایل دارید در نتایج جستجو در آن حوزه ظاهر شود . برای اینکار علاوه بر اینکه از 3 مقاله دیگر به یکدیگر لینک می دهید (به طور مثال ممکن است از مقاله B به C و D و از مقاله C فقط به مثاله D لینک دهیم ) به مقاله A نیز لینک می دهید و سپس از مقاله A نیز به سه مقاله دیگر لینک می دهید و به این طریق به گوگل اعلام می کنید کدام محتوا محتوای اصلی شماست .

لینک داخلی به تگ ها و دسته بندی های سایت

دسته بندی ها و تگ ها به کاربران سایت و گوگل کمک خواهد کرد متوجه شوند موضوع نوشته شما چیست . یک عادت مناسب این است که صفحات آرشیو دسته بندی ها و تگ های سایت خود لینک داخلی بدهید . این کار به گوگل کمک خواهد کرد سریع تر ساختار سایت شما را شناسایی کند و علاوه بر این ، کاربران نیز ساده تر مفاهیم مورد نیاز خود را پیدا خواهند کرد .

به محبوب ترین و جدیدترین پست ها و مطالب خود لینک دهید

لینک دهی به پست های محبوب و جدیدترین پست ها در قسمت هایی مثل فوتر سایت ، یا سایدبار آن باعث خواهد شد که این پست ها در صفحات بسیاری ظاهر شوند و از صفحات مختلف لینک دریافت کنند، از این طریق ارزش آن صفحات بسیار افزایش خواهد یافت ، علاوه بر این ترافیک بیشتری نیز به این مطالب روانه خواهد شد که این مورد هم تاثیر مثبتی روی گوگل خواهد داشت.

چند اشتباه رایج در لینک دهی داخلی

همچون سایر بخش های سئو ، در این بخش نیز اشتباهات رایجی وجود دارد که بسیار از کاربران در لینک سازی داخلی خود آن را مرتکب می‌شوند:

قراردادن تعداد زیادی لینک در یک صفحه

همانطور که پیش از این گفته شد ، ارزش یک صفحه از طریق لینک های آن به سایر صفحات منتقل میشود ، در صورتی که تعداد این لینک ها زیاد باشد ، باعث بی ارزش شدن لینک های ارسالی به صفحات خواهد شد.

به شکل ایده آل 2 تا 5 لینک داخلی و 2 تا 5 لینک خارجی در هر صفحه مورد استفاده قرار دهید.

اسپم کلمات کلیدی

یکی از روش های با ارزش کردن لینک های داخلی استفاده از متن لینک یا Anchor Text مناسب است. استفاده از متن مناسب می‌تواند در بهبود رتبه صفحه ، در کلمه کلیدی مدنظر تاثیر گذار باشد.

یکی از مواردی که توسط کاربران بسیاری تکرار میشود استفاده از “یک” کلمه کلیدی برای تمام لینک های داخلی است.

به طور مثال کاربر محتوایی درباره کامپیوتر دارد و 1000 لینک داخلی به آن اشاره می‌کند و متن تمام این لینک ها کلمه “کامپیوتر “است.در این حالت گوگل رفتار شما را اسپم گونه تلقی می‌کند و ممکن است به کاهش رتبه لینک مربوطه منجر شود و در ادامه جرایم دیگری در انتظار سایت شما باشد!

پس برای استفاده از کلمات در متن پیوند دقت کنید و سعی کنید رفتار اسپم گونه نداشته باشید.

لینک به یک صفحه بیش از یک بار در یک محتوا

یکی از مواردی که بارها با آن مواجه شده ام ، لینک به یک صفحه از سایت در چند نقطه از یک محتواست. جالب است بدانید گوگل تنها متن لینک اول را به رسمیت میشناسد و پس از آن شما هر بار لینک به صفحه را با هر متن جایگزین دیگری تکرار می‌کنید گوگل آن لینک را با همان متن اول شناسایی می‌کند!

پس در هر محتوا فقط یک بار به هر صفحه دیگر از وب سایتتان لینک دهید.

 رهگیری لینک های داخلی

یکی از راه های بررسی لینک های داخلی وب سایت استفاده از سرچ کنسول گوگل است. با اضافه کردن سایت به سرچ کنسول گوگل ، تحلیلی از تعداد لینک های داخلی که به هرکدام از صفحات شما اشاره دارد در اختیار شما قرار خواهد داد ، و از این طریق میتوانید تحلیل مناسبی روی لینک های داخلی خود داشته باشید.

علاوه بر این ابزارهایی مثل موز (MOZ) ، Ahref و … هم در تحلیل لینک های داخلی سایت بسیار موثر هستند.

 

نتیجه:

از مهم ترین بخش های سئو یک سایت ، سئو داخلی و از مهم ترین بخش های سئو داخلی لینک های داخلی و خارجی صفحات است. در استفاده از لینک ها با دقت عمل کنید و نتیجه آن را به زودی در سئو سایت خود مشاهده خواهید کرد.

ویدیو آموزشی

بیشتر بخوانید

رتبه اعتماد گوگل چیست؟

منابع:

Yoast Blog

MOZ

بیشتر بخوانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *