برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.

ویژگی های یک سایت خوب چیست؟

ویژگی های سایت خوب
در این نوشته بخوانید

امروزه بیش از 2 بیلیون سایت اینترنتی وجود دارد،اما تنها بخشی از آنها موفق می‌شوند توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و در رتبه های بالاتری در موتورهای جستجو قرار بگیرند.در این نوشته قصد داریم مواردی که باعث رشد و بهبود عملکرد یک سایت تا رسیدن به یک سایت خوب می‌شود را با هم بررسی کنیم:

1. سرعت:

یکی از مهم ترین فاکتور های یک سایت خوب بالا بودن سرعت آن است.مطابق گزارش تیم جستجوی Microsoft Bing، اگر زمان بارگذاری یا لود یک سایت بیش از 2 ثانیه طول بکشد،باعث کاهش 3.8 درصدی در رضایت کاربران، افزایش سود از دست رفته به ازای هر کاربر به میزان 4.3 درصد و کاهش 4.3 درصدی تعداد کلیک ها خواهد شد.

بنابراین درصورتی که سایت شما کند باشد خیلی از کاربران پیش از اینکه سایت بارگذاری شود و شما شانسی برای عرضه موارد مد نظر خود داشته باشید آن را ترک می‌کنند.

2. امنیت:

امنیت برای هر چیزی که تحت مالکیت یک شخص یا سازمان باشد دارای اهمیت است. سایت های خوب نیز از این قانون مستثنی نیستند.

امروزه حملات و تهدید های فراوانی در بستر اینترنت وجود دارد که محافظت سایت در برابر آنها امری مهم و حیاتی است.برای روشن شدن مطلب مثالی از این تهدید ها به نام حملات بات های بد (bad bots) به سایت ها را بررسی می‌کنیم.

بات های بد (bad bots)، بلای جان اینترنت!

بات ها نوعی نرم افزار هستند که یک عمل را به صورت اتوماتیک و تکرار شونده، انجام می‌دهند.آنها مثل سایر نرم افزار ها انواع بد و خوب دارند.مثالی از بات های خوب،بات گوگل است که با بهبود کیفیت موتورهای جستجو به کاربران کمک می‌کند.

اما امروزه بات های بد حجم زیادی از منابع را در بستر اینترنت تلف می‌کنند.مطابق آمارها 20 درصد از کل ترافیک موجود در سطح اینترنت حاصل عملکرد بات های بد است.در واقع حمله این نوع نرم افزارها بیشتر برای اتلاف منابع سایت شما و محدود شدن دسترسی به آن برای کاربران واقعی است.

این بخش کوچکی از تهدیدهای موجود برای یک سایت خوب است که باعث ایجاد محدودیت در کار سایت شما می‌شود.بنابراین داشتن یک سایت با کمترین میزان آسیب پذیری امری مهم است تا کسب و کار شما همیشه برای کاربران تان در دسترس باشد.

یکی از اقداماتی که برای امنیت وب سایت میتوان انجام داد بک آپ گیری منظم از داده های سایت است.

3. یکتا بودن و کیفیت محتوا

کاربران همواره به دنبال محتوایی جدید و با کیفیت هستند.داشتن محتویاتی با کیفیت بالا باعث می‌شود که کاربران تمایل داشته باشند مجدد به سایت شما برگردند و این می‌تواند باعث افزایش ترافیک ورودی سایت شما شود که سودآوری بیشتر را به دنبال خواهد داشت.

به طور مثال این امر در سایت های فروشگاهی باعث افزایش فروش خواهد شد.مطابق آمارها 77 درصد از مردم پیش از خرید،محتویات مرتبط با محصول اعم از توضیحات، نظرات سایر مشتریان و …را مطالعه می‌کنند.داشتن محتوایی با کیفیت به طور قابل توجهی باعث افزایش فروش خواهد شد.

علاوه بر این امروزه این مساله برای موتور های جستجو نیز بسیار مهم شمرده می شود به طوری که سایت های با محتوای یکتا و کاربر پسند در اولویت بالاتری برای رتبه دهی در گوگل قرار دارند.

4. طراحی واکنش گرا یا ریسپانیسو:

با توجه به گسترش بیش از پیش استفاده از تبلت ها و گوشی های هوشمند و دسترسی آنها به اینترنت، بسیاری از کاربران سایت های اینترنتی را با دستگاه های تلفن هوشمند خود مشاهده می‌کنند.

طراحی سایت خوب به گونه ای است که در تمام دستگاه ها، با هر اندازه صفحه نمایشی زیبا و کارآمد است.به این نوع طراحی واکنش گرا یا ریسپانیسو (Responsive) گفته می‌شود.

این پارامتر هم یکی از موارد مهم برای موتورهای جستجو به شمار می رود که در رتبه بندی سایت ها لحاظ می‌شود.بنابراین یکی از مهم ترین بخش های طراحی سایت خوب می‌تواند طراحی واکنش گرای آن باشد.

5. طراحی زیبا و کاربر پسند:

اینکه جذابیت های بصری در کنار سایر موارد باعث جذب کاربر خواهد شد امری غیر قابل انکار است.کاربران قبل از اینکه محتوای سایت شما را ببیند با ظاهر آن مواجه خواهند شد.

کاربران تنها چند ثانیه پس از ورود به سایت تصمیم به ادامه حضور در سایت یا ترک آن می‌گیرند، بنابراین بسیار مهم خواهد بود که با توجه به نوع سایت،گروه مخاطبان و … طراحی جذاب و کاربر پسند ارائه شود.

6. محتوای بصری جذاب:

متن های ساده بدون جذابیت ها و محتویات بصری دیگر به اندازه کافی برای کاربر ها جذاب نیستند.کاربرها دوست دارند در کنار محتویات متنی،تصاویر و ویدیو ها را نیز مشاهده کنند.به طور مثال در توئیتر،توئیت هایی که همراه با عکس هستند،18 درصد بیشتر کلیک شده اند،89 درصد بیشتر پسندیده شده اند و 150 درصد بیشتر به اشتراک گذاشته شده اند(retwitt).

پیش بینی ها حاکی از این است که تا سال 2020 بیش از 80 درصد کل ترافیک اینترنت را ویدیو ها به خود اختصاص خواهند داد، علاوه بر این تاثیرات محتویات تصویری مثل عکس ها در ذهن مخاطبان بسیار بیشتر از متن خام است.

همه اینها گویای اهمیت محتوای بصری جذاب برای یک سایت خوب است که در جذب مخاطبان برای وب سایت ها بسیار تاثیر گذار هستند.

7. سهولت کار با سایت:

رابط کاربری(User Interface یا UI) مناسب نقش به سزایی در بالا بردن کیفیت یک وب سایت دارد.به طور مثال اگر دو سایت خدمات مشابه را ارائه کنند و در یک مورد کاربر در زمان کمتر و میزان جستجوی کمتر به مورد مدنظر خود برسد، بدون شک برای مراجعات بعدی نیز همین سایت را انتخاب خواهد کرد.

این باعث افزایش ترافیک ورودی به وب سایت و افزایش سود حاصل از سایت خواهد شد.

8. سئو سایت:

امروزه مهم ترین بخش یک سایت سئو آن است.سئو به معنای بهبود عملکرد سایت به گونه ای است که در صفحات سرچ موتورهای جستجو در رتبه ی بالاتری قرار بگیرد.

فاکتورهای بسیاری در بهبود سئو یک سایت وجود دارند. به طور کلی موتورهای جستجو الگوریتم هایی را برای نمایش سایت ها به کار می‌برند که نتایجی را به کاربران نشان دهند که بیشترین نزدیکی به خواسته ی آنها را داشته باشد و کابران در کارکردن با آنها احساس بهتری داشته باشند.

تعریف کلمات کلیدی مناسب و بهبود محتوا بر اساس کلمات کلیدی، تولید محتویات یکتا و جذاب برای کاربران، بهبود سرعت سایت، سازگاری سایت با انواع دستگاه ها ( کامپیوتر ، لپ تاپ ، تبلت و گوشی )،امنیت بالا، از مواردی هستند که برای موتورهای جستجو در بهبود رتبه سایت دارای اهمیت هستند.

معرفی افزونه Yoast SEO ، برترین افزونه سئو سایت های وردپرسی

بیشتر بخوانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام!

در صورتی که پاسخ سوال خود را پیدا نکردید ، با کارشناسان پشتیبانی ما از طریق واتساپ در تماس باشید