همکاری در فروش یا Affiliate Marketing یکی از روش های نوین کسب درآمد است . با استفاده از این روش کاربر با تبلیغ و معرفی محصولات دیگران کسب درآمد میکند.
در این مقاله ضمن معرفی این روش جذاب کسب درآمد ، به بررسی روش های مختلف همکاری در فروش ،روش ها و مزایا آن خواهیم پرداخت.
همکاری در فروش چیست؟
همکاری در فروش فرآیندی است که در آن شما با تبلیغ کالا یا خدمات اشخاص یا شرکت های دیگر کسب درآمد میکنید . در این روش شما کالای مدنظر خود را انتخاب میکنید ، آن را تبلیغ میکنید و در انتها بخشی از سود حاصل از فروش آن کالا یا خدمات را به دست خواهید آورد.
روش های متفاوتی برای انجام دادن این کار وجود دارد ، شما با استفاده از ابزارها و رسانه های متفاوت میتوانید اقدام به همکاری در فروش کالا یا خدمات دیگران کنید و سیستم های دقیقی برای رهگیری رفتار کاربران وجود دارد که به شکل اتوماتیک سود حاصل از همکاری شما را حساب کرده و به حسابتان واریز میکند.
این روش کسب درآمد سالیان سال است که در سایت های بزرگی مثل آمازون مورد استفاده قرار میگیرد و علاوه بر افزایش فروش این سایت ها درآمد های بزرگی برای کسانی که همکاری در فروش انجام داده اند به همراه داشته است.
طی چند سال گذشته سایت ها و شرکت های ایرانی زیادی نیز اقدام به راه اندازی سیستم های همکاری در فروش کرده اند ، به طور مثال دیجی کالا که یکی از بزرگترین سیستم های همکاری در فروش در ایران را به خود اختصاص داده است.
شیوه کار سیستم همکاری در فروش به چه شکل است؟
به طور کلی سه گروه در این نوع فروش محصولات و خدمات درگیر هستند :
1.تولید کننده و فروشنده محصول و خدمات : شرکت های تولید کننده یا عرضه کننده کالا و خدماتی که میخواهند سیستم همکاری در فروش را در سایت خود راه اندازی کنند .
2.بازاریاب : بازاریاب میتواند یک شخص یا حتی شرکت باشد . بازاریاب باید بتواند محصول مدنظر را به خوبی معرفی کند و در ادامه کاربر را به سایت مقصد هدایت کند.
3.مصرف کننده : شخصی که در انتها کالا یا خدمات شرکت مدنظر را خریداری میکند.
شرکت های تولید کننده یا فروشندگان محصولات و خدمات وب سایتی برای فروش محصولات و خدمات خود ایجاد کرده اند . در اولین گام از این فرآیند این شرکت ها باید در طراحی سایت خود ، امکان همکاری در فروش را خود اضافه کنند.
این کار با استفاده از برنامه نویسی انجام میشود به شکلی که فعالیت های کاربران در ادامه به شکل کامل قابل رهگیری باشد . معمولا این روش بازاریابی از طریق لینک بازاریابی اختصاصی یا کد معرف انجام خواهد شد ، به این شکل که برای هر بازاریاب یک لینک اختصاصی یا یک کد معرف در نظر گرفته خواهد شد و بازاریاب برای کسب درآمد باید بتواند کاربران را با لینک یا کد اختصاصی خود ترغیب به خرید از سایت مدنظر کند.
به طور مثال دیجی کالا برای بازاریاب ها و همکاران در فروش خود لینکی اختصاصی تولید میکند ، اگر کاربری رو لینک اختصاصی شما کلیک کند ، تا 7 روز هر خریدی که از دیجی کالا داشته باشد ، بسته به نسبت ها و درصد های مشخص شده به شما پورسانت تعلق خواهد گرفت.
مثال های عملی از سیستم همکاری در فروش
امروزه سیستم های همکاری در فروش در ایران گسترش بیشتری پیدا کرده اند و سایت ها و شرکتی های بزرگی از این روش بازاریابی برای فروش محصولات و خدمات خود استفاده میکنند. در ادامه به چند مثال عملی از این سیستم ها اشاره خواهیم کرد.
دیجی کالا
دیجی کالا یکی از برترین و بزرگترین سیستم های همکاری در فروش ایران است . شما میتوانید از طریق وب سایت https://affiliate.digikala.com در این سیستم ثبت نام کنید و به کسب درآمد بپردازید.
پس از ثبت نام شما سایت یا شبکه اجتماعی مدنظر خود (مثلا اینستاگرام) برای بازاریابی را در پنل کاربری ثبت میکنید ، لینک های اختصاصی برای بازاریابی محصولات مختلف دریافت میکنید و این لینک ها را در سایت یا شبکه اجتماعی مدنظر خود قرار میدهید.
پس از مراجعه افراد به دیجی کالا با لینک اختصاصی شما ، تا 7 روز اگر خریدی توسط آن ها ثبت شود ، مطابق پورسانت های مشخص شده در پنل به شما پورسانت تعلق خواهد گرفت.
در پنل بازاریابی دیجی کالا خود میتوانید موارد زیر را مشاهده کنید :
- آمار دقیق میزان کلیک روی لینک ها
- میزان فروش حاصل از کلیک روی لینک ها
- جشنواره های تخفیف دیجی کالا
- لیست کمیسیون (پورسانت) دسته بندی ها و محصولات مختلف
- لیست محصولات با فیلتر های قوی و قابلیت مرتب سازی بر اساس جدیدترین ، ارزان ترین ، گران ترین ، محبوب ترین و بیشترین تخفیف
شرکت های هاستینگ
سیستم همکاری در فروش مدت هاست توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ پیاده سازی شده است . شما با فعال سازی پنل بازاریابی خود میتوانید لینک اختصاصی برای خودتان تولید کنید و به ازای خرید کاربران پورسانت دریافت کنید.
بسیاری از شرکت های هاستینگ به واسطه این سیستم معروف شده اند و توانسته اند به فروش بالای برسند.
مثال های دیگر
مثال های زیاد دیگری در این زمینه وجود دارد ، به طور مثال اسنپ و تپ سی ! اگر کاربران با کد اختصاصی شما در این اپلیکیشن ها ثبت نام کنند ، هم شما و هم آن ها اعتبار رایگان سفر دریافت خواهید کرد.
مثال دیگری که در این زمینه وجود دارد پنل های پیامکی است . در صورتی که شما شخص یا اشخاصی را برای استفاده از آن پنل های پیامکی دعوت کنید اعتبار پیامک رایگان دریافت خواهید کرد.
مزایای همکاری در فروش
سیستم همکاری در فروش یک سیستم برد برد است که در آن مزایای فراوانی برای فروشنده و بازاریاب وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.
مزایای همکاری در فروش برای بازاریاب
بدون نیاز به سرمایه اولیه است
شما برای شروع کار فروش نیازی به سرمایه اولیه برای شروع کار ندارید . برای تبلیغ و فروش محصولات شما نیاز به خرید و انبارداری محصولات ندارید و صرفا به معرفی محصولات خواهید پرداخت تا کاربران با به خرید ترغیب کنید.
نیاز به دانش و مهارت خاصی ندارد
برای شروع فعالیت در این حوزه شما نیاز به مهارت خاصی ندارید ، کافی است با مفهوم همکاری در فروش و شیوه کار آن آشنا باشد و پس از آن به روش خود اقدام به تبلیغ محصولات کنید.
بدون نیاز به پشتیبانی
در این نوع از فروش فروشنده محصولات شما نیستید ، به همین دلیل اگر سوال یا مشکلی پیرامون محصولات وجود داشته باشد از فروشنده اصلی کالا یا خدمات پرسیده خواهد شد .
در واقع در بسیاری از مواقع اصلا کاربران نمیدانند که به واسطه کدام شبکه یا سایت به سایت فروشنده معرفی شده اند!
درآمد نیمه فعال
درآمد حاصل از این روش را میتوان درآمدی نیمه فعال نیز در نظر گرفت . زمانی که شما در این سیستم ها به کسب درآمد برسید، درآمدی نیمه فعال خواهید داشت ، یعنی شما یک مقاله ایجاد کرده و آن را سئو کرده اید ، کاربران با مراجعه به آن مقاله به سایت مقصد هدایت خواهند شد و برای مراجعه هر کاربر به سایت مقصد نیازی به فعالیت اضافه تر توسط شما نیست.
تنها فعالیتی که باید توسط شما انجام شود این است که مقاله فوق را به روز نگه دارید!
نیازی به تولید محصول یا ارائه خدمات نیست
در این روش کسب درآمد شما مالک محصول یا ارائه دهنده خدمات نیستید و صرفا کالا و محصولات سایر شرکت ها را به کاربران معرفی میکنید.
مزایای همکاری در فروش برای فروشنده کالا و خدمات
بهبود سئو سایت
اگر کاربران با استفاده از لینک های اختصاصی برای شما بازاریابی کنند ، باید لینک وب سایت شما را در مقالات سایت خود مورد استفاده قرار دهند تا کاربران را به وب سایت شما هدایت کنند در این حالت تعداد زیادی بک لینک طبیعی برای سایت شما ایجاد خواهد شد که این بسیار برای سئو سایت شما مفید است.
علاوه بر این زمانی که کاربران با استفاده از لینک بازاریابی وارد سایت شما میشوند بازدید سایت افزایش خواهد یافت که این امر هم به بهبود سئو سایت شما کمک خواهد کرد.
فروش بیشتر
در این روش با توجه به اینکه تعداد زیادی بازاریاب برای فروش شما مشغول فعالیت هستند و فروش بیشتر شما باعث کسب درآمد بیشتر آن ها خواهد شد ، فروش شما نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
سخن پایانی
در این مقاله شما را با مفهوم همکاری در فروش آشنا کردیم. اگر ارائه دهنده کالا یا خدمات هستید یکی از بهترین روش ها برای افزایش فروش شما همکاری در فروش است. و اگر قصد کسب درآمد از فضای آنلاین دارید همکاری در فروش گزینه مناسبی برای شماست.
تجربه شما از همکاری در فروش چیست؟