با اینکه در حال حاضر حدود 4 میلیارد نفر از مردم جهان به اینترنت دسترسی دارند، کسب و کارهای مختلف هیچگاه فرصت بهتری از امروز برای استفاده از وبلاگها به منظور پیشبرد استراتژیهای بازاریابی خود پیدا نکردهاند.
وبلاگ نویسی نه تنها باعث افزایش ترافیک وب سایت میشود و به تبلیغ محصولات و خدمات شما کمک میکند، بلکه در جلب اعتماد مخاطبان نیز نقش مهمی دارد.
در این مقاله، میخواهیم درباره مزایای داشتن وبلاگ برای سایت صحبت کنیم و به این موضوع بپردازیم که چگونه میتوان با تولید محتوای مرتبط، لینکهای بیشتری دریافت کرد و ترافیک سایت را بالا برد.
مزایای داشتن وبلاگ برای کسب و کارها
پرسشی که بسیاری از افراد پس از راه اندازی یک کسب و کار مطرح میکنند این است که آیا وبلاگ نویسی همچنان سودمند است؟
در یک کلمه پاسخ این پرسش «بله» است و اما دلایل ما برای این پاسخ، به این شرح است:
1.ترافیک وب سایت شما را افزایش میدهد.
به طورکلی مخاطبان با استفاده از روشهای زیر به وب سایت شما دست مییابند:
نام سایت شما را در مرورگر تایپ کرده و آن را به راحتی پیدا میکنند، ولی تنها مخاطبانی میتوانند این کار را انجام دهند که از قبل شما را بشناسند، بنابراین در واقع ترافیک سایت شما افزایش پیدا نمیکند بلکه فقط مخاطبان قدیمی به آن سر میزنند.
هم چنین میتوانید از طریق ارسال ایمیل تبلیغاتی به افراد مختلف، سعی کنید ترافیک سایت خود را افزایش دهید ولی این کار مستلزم این است که کسانی که ایمیل شما را دریافت میکنند، آن را باز کنند و روی لینک سایت شما که در ایمیل وجود دارد کلیک کنند و وارد سایت شوند. البته ارسال ایمیل هزینهبر است و از نظر قانونی هم مشکلاتی دارد.
استفاده از تبلیغات برای افزایش ترافیک سایت، اقدامی است قانونی و متداول؛ ولی نیاز به صرف هزینه گزاف دارد و تنها تا زمانی که هزینههای آن را پرداخت کنید، تبلیغات برای شما انجام میشود.
با این اوصاف، شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که پس چگونه میتوان ترافیک سایت خود را افزایش داد یا کاربران جدیدی را به آن دعوت کرد؟ شما میتوانید از طریق وبلاگ نویسی و بهینهسازی سایت خود برای موتورهای جستجو این کارها را انجام دهید.
حتماً فکر میکنید که وبلاگ نویسی چگونه به افزایش ترافیک سایت کمک میکند؟
بیایید این گونه به موضوع نگاه کنیم که مسلماً تعداد صفحات وب سایت شما محدود است و از طرفی مرتباً به روزرسانی نمیشود ولی یکی از مزایای وبلاگ نویسی این است که هر بار که یک پست وبلاگ تولید و منتشر میکنید، یک صفحه ایندکس شده دیگر به وب سایت شما اضافه میشود که در واقع فرصت تازهای است تا در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) ظاهر شوید و ترافیک وب سایت خود را با استفاده از جستجوی ارگانیک افزایش دهید.
در ادامه این مقاله به مزایای داشتن وبلاگ و تأثیر آن بر بهینه سازی سایت خواهیم پرداخت، با این حال وبلاگ نویسی به گوگل و سایر موتورهای جستجو این پیغام را میدهد که وب سایت شما فعال است و آنها باید دائماً سایت شما را بررسی کنند تا از محتوای جدید آن مطلع شوند.
2.میتوانید محتوای وبلاگ خود را برای رسانههای اجتماعی دیگر تغییر دهید.
وبلاگ نویسی به شما کمک میکند تا از طریق رسانههای اجتماعی مختلف شناخته شوید؛ در این صورت، هر بار که مقاله یا محتوای جدیدی تولید میکنید، مخاطبان میتوانند آن را در شبکههای اجتماعی نظیر توئیتر، لینکدین، فیس بوک یا پینترست به اشتراک بگذارند و از این طریق به شما کمک کنند تا کسب و کار خود را به دیگر کاربران معرفی کنید.
از سوی دیگر، محتوای وبلاگ میتواند به تداوم حضور شما در رسانههای اجتماعی کمک کند و به جای تولید محتوای کاملاً جدید برای رسانههای اجتماعی مختلف، از وبلاگ خود به عنوان مخزن محتوا بهره ببرید.
به عبارتی دیگر، شما با کمک محتوای وبلاگ، از یک سو ارتباطات اجتماعی خود را تقویت میکنید و از سوی دیگر کاربران جدید وب سایت را به وبلاگ خود هدایت میکنید.
3.وبلاگ نویسی باعث تبدیل ترافیک سایت به سرنخ فروش (لیدز) میشود.
حال که ترافیک سایت شما به واسطه وبلاگ نویسی افزایش یافته است، این فرصت را خواهید داشت که آن را به سرنخ فروش تبدیل کنید.
همانطورکه انتشار هر پست جدید در وبلاگ، صفحه نمایه شده جدیدی به سایت شما اضافه میکند، میتواند فرصت دیگری برای تولید سرنخهای جدید فروش محسوب شود.
روش کار هم ساده است، فقط کافی است یک کال تو اکشن برای فروش محصولات خود به هر پست وبلاگ اضافه کنید.
اغلب، این کال تو اکشن ها به مواردی مانند کتابهای الکترونیکی رایگان، برگههای اطلاعاتی، وبینارها، صفحات آزمایشی یا هر پلتفرمی برای تبادل اطلاعات متصل هستند.
در ادامه چگونگی تبدیل ترافیک سایت به سرنخ فروش را به زبان ساده میگوییم:
- بازدیدکننده به وب سایت سر میزند.
- سپس پیشنهاد یک کال تو اکشن رایگان دریافت میکند.
- روی لینک کال تو اکشن کلیک میکند و به لندینگ پیج که حاوی فرمی برای دریافت اطلاعات است، وارد میشود.
- فرم را پر کرده، اطلاعات را ارسال و پیشنهاد رایگان را دریافت میکند.
4.وبلاگ نویسی،در دراز مدت باعث افزایش فروش می شود.
معمولاً بهترین وبلاگهای تجاری به سؤالات رایج خوانندگان و مشتریان پاسخ میدهد، بنابراین اگر شما هم به طور مداوم محتوا یا مقالات ارزشمندی را برای مخاطبان هدف خود تولید کنید، به عنوان یک کسب و کار پیشرو یا مرجع در حرفه خود شناخته خواهید شد.
آیا میدانید که تولید یک پست آموزشی برای وبلاگ به منظور برطرف ساختن ابهامات مشتری چه تأثیری دارد و تا چه اندازه میتواند میزان فروش را افزایش دهد؟
هر چند که ممکن است «داشتن اقتدار» به اندازه نرخ بالای ترافیک سایت و برخورداری از سرنخهای فروش حائز اهمیت نباشد، اما معیار بسیار قدرتمندی است که میتوانید از آن برای سنجش میزان فروش استفاده کنید، زیرا:
- فرض کنید مخاطبان شما پاسخ سؤالات روزمره خود را از طریق پستهای وبلاگ شرکت شما دریافت کنند. در این صورت، آنها با اعتماد به آنچه شما میگویید وارد چرخه خرید میشوند، زیرا در گذشته، با پستهای وبلاگ خود به آنها کمک کردهاید.
- افرادی که قبلاً پستهای وبلاگ شما را خواندهاند، معمولاً با آگاهی بیشتری درباره محصولات، خدمات و جایگاه شما در بازار، وارد چرخه خرید میشوند و به سادگی میتوانید با آنها ارتباط دو سویه سازندهای برقرار کنید.
- فروشندگانی که با سؤالات خاصی مواجه میشوند که نیاز به توضیح بیشتر یا پاسخ مستند دارند، میتوانند از آرشیو پستهای وبلاگ استفاده کنند. مقالات موجود در این آرشیو نه تنها منجر به تسریع فرآیند فروش میشود، بلکه فروشنده را به عنوان منبع سودمندی برای دریافت اطلاعات به مشتریان معرفی میکند و بنابراین به ایجاد اعتماد منتهی میشود.
5.وبلاگ نویسی به ایجاد لینک کمک میکند.
لینکهای ورودی یا بک لینکها یکی از 200 فاکتوری هستند که الگوریتم گوگل هنگام رتبه بندی یک سایت در صفحه نتایج خود در نظر میگیرد. بسیاری از کارشناسان و صاحبان مشاغل کوچک نیز بر این باورند که بک لینکها سومین عامل مهم در بهینه سازی موتورهای جستجو هستند.
اگرچه ایجاد لینکهای ورودی ضروری است، اما 41 درصد از کارشناسان سئو میگویند که لینک سازی چالش برانگیزترین بخش بهینه سازی سایت است.
اگر محتوایی تولید کردهاید که نه تنها برای مشتریان بالقوه شما سودمند باشند، بلکه برای شرکتهایی مطرح در همان حوزه ارزشمند تلقی شود، ساخت لینکهای مرتبط آسانتر خواهد بود.
دریافت لینک از وب سایتهای معتبر به عنوان یک رأی اعتماد محسوب میشود و به گوگل این پیام را میدهد که شما در حرفه خود، متخصص و قابل اعتماد هستید.
یکی دیگر از مزایای بک لینکها این است که در ایجاد اعتبار دامنه به سایت شما کمک میکند و از این طریق امکان یافتن شما در موتورهای جستجو افزایش مییابد.
6.داشتن وبلاگ نتایج بلند مدت دارد.
حتماً شما هم دوست دارید در هنگام سفر یا اتعطیلات، بتوانید ترافیک سایت خود را نیز افزایش دهید؛ خوشبختانه یکی از مزایای داشتن وبلاگ این است که به کمک موتورهای جستجو همیشه میتوان آمار بازدید سایت را بالا نگه داشت:
تصور کنید یک روز تعطیل یک پست برای وبلاگ خود تولید کردهاید؛ همین پست پس از انتشار، در روز شنبه 100 بازدید و 10 سرنخ فروش دریافت میکند و در روز یکشنبه هم به واسطه انتشار در شبکههای اجتماعی و ارسال لینک پست به ایمیل و RSS کاربران، 50 بازدید و 5 سرنخ فروش دیگر دریافت خواهد کرد اما پس از چند روز، آمار بازدید پایین میآید و شما در واقع 150 بازدید و 15 سرنخ فروش به دست آوردهاید.
ولی این پایان ماجرا نیست…
از آنجایی که این پست رتبه بندی شده است، برای روزها، هفتهها، ماهها و سالهای آتی هم میتوانید همچنان با استفاده از آن برای سایت خود ترافیک دریافت کنید، هر چند که میزان ترافیک سایت ممکن است متغیر باشد، در واقع وبلاگ نویسی بیشتر به این شکل عمل به شما کمک میکند:
با استفاده از وبلاگ نویسی میتوانید از هر کجا که هستید میزان ترافیک و سرنخ فروش سایت خود را افزایش دهید؛ در واقع تلاشی که برای تولید پست وبلاگ انجام میدهید، در آینده به صدها هزار بازدید و سرنخ فروش تبدیل خواهد شد.
علاوه بر این، میتوانید از محتوای وبلاگ خود به روشهای دیگر کسب درآمد کنید و به کمک آن برای محصولات و خدمات خود بازاریابی کنید.
7.وبلاگ نویسی به شما کمک میکند اخبار شرکت را به اشتراک بگذارید.
یکی دیگر از مزایای داشتن وبلاگ برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک این است که به شما کمک میکند تا اخبار و رویدادهای شرکت خود را با کاربران به اشتراک بگذارید.
وبلاگها نه تنها میتوانند حاوی مقالات آموزشی یا عمومی باشند، بلکه میتوانند بازگو کننده اخبار و فعالیتهای شرکت شما هم باشند، به عنوان مثال شما در خصوص موضوعات زیر میتوانید از طریق پستهای وبلاگ، اطلاع رسانی کنید:
- معرفی مدیر بازاریابی جدید شرکت
- مصاحبه با کارشناسان بازاریابی آنلاین
- نتایج مطالعات موردی انجام شده در خصوص میزان سودمندی محصولات و خدمات شما برای مشتریان
- اخبار مربوط به برگزاری نمایشگاههای محلی، کشوری یا بین المللی
به یاد داشته باشید که به اشتراکگذاشتن اخبار شرکت در وبلاگ، نه تنها به برند شما رویکرد اجتماعی میدهد، بلکه به مخاطبان این پیام را منتقل میکند که شرکت شما فقط قصد فروش ندارد و کمک به مخاطبان خود را هم در دستور کار قرار داده است.
مزایای ثانویه داشتن وبلاگ برای کسب و کارها
معمولاً کسب و کارهای مختلف به دلایل دیگری هم به وبلاگ نویسی روی میآورند، هر چند این دلایل اهمیت چندانی ندارند و به همین دلیل به آنها مزایای ثانویه گفته میشود.
به عنوان مثال، ممکن است یک شرکت مایل باشد از وبلاگ خود برای پیشبینی نتایج احتمالی برگزاری کمپینهای بزرگ پیش از اجرای آنها استفاده کند.
به هر حال بهتر است که چنین اهدافی، دلیل اصلی استفاده از وبلاگ نویسی نباشد و تنها در کنار مزایای اصلی از آنها هم استفاده شود.
سخن پایانی
در این نوشته درباره مزایای داشتن وبلاگ برای وب سایت صحبت کردیم. با توجه به مزایای فوق پیشنهاد میکنیم هنگام طراحی سایت حتما داشتن وبلاگ را مدنظر قرار دهید.