برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها
در این نوشته بخوانید

روانشناسی رنگ ها چیست؟ چه رنگ سازمانی برای برند ما مناسب تر است؟

رنگ ها نقش کلیدی در درک برند شما توسط مخاطبان دارند.

اگر شما یک برند مد و فشن هستید و نیاز به برقراری ارتباط با مخاطبان جوان دارید ، یا یک تامین کننده لوازم پزشکی هستید و نیازمند جلب اعتماد کاربران هستید ، باید درباره معنا و مفهوم رنگ ها مطالعه کنید تا بتوانید بیشترین و بهترین تاثیر را روی مخاطبان خود بگذارید.

در این مسیر روانشناسی رنگ ها به شما کمک می‌کند تا یک برند قوی و قابل اعتماد بسازید.

در این نوشته روانشناسی رنگ ها را معرفی می‌کنیم و معنا و مفهوم رنگ های پر استفاده را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روانشناسی رنگ ها چیست؟

روانشناسی رنگ ها  به معنای مطالعه رنگ ها به عنوان عامل تعیین کننده در رفتار انسان است . هدف این مطالعه بررسی این موضوع است که رنگ ها چگونه در تصمیم گیری های روزمره ما ، مثل خرید یک کالا تاثیر گذار هستند.

آیا رنگ یک لباس ما را مجبور به خرید می‌کند؟ آیا رنگ بسته بندی باعث انتخاب کالای یک برند در مقایسه با برندی دیگر خواهد شد؟ آیا رنگ یک آیکون باعث می‌شود که ما روی آن کلیک کنیم؟ پاسخ کوتاه تمام سوالات بالا یک کلمه است: بله!

یکی از مواردی که باعث می‌شود ما یک رنگ را به رنگ دیگر ترجیح دهیم ، معنا و مفهوم رنگ ها است. علاوه بر این یک رنگ بر اساس فرهنگ و تربیت ، جنیست ، موقعیت مکانی ، ارزش ها و فاکتور های دیگر معانی متفاوتی خواهد داشت.

چرا روانشناسی رنگ ها در بازاریابی بسیار مهم است؟

رنگ احساسات را بر انگیخته می‌کند بنابراین در هر کسب و کاری که هستید ، انتخاب رنگ برای شما بسیار مهم و حیاتی است.

با انتخاب رنگ مناسب شما می‌توانید ضمن شناخته شدن توسط مردم ، با احساسات آن ها در هم آمیخته شوید و از این طریق رشد بیشتری را در کسب و کار خود شاهد باشید.

اگر رنگ های سازمانی خود را مطابق با استراتژی انتخاب کنید ، می‌توانید مخاطبان خود را وادر کنید آنچه شما می‌خواهید ببینند و به آن ها کمک کنید شما را به همان شکلی که هدف شماست درک کنند.

به همین دلیل درک روانشناسی رنگ ها برای کسب و کار شما بسیار مهم است ، زیرا به شما کمک می‌کند برند خود را همانگونه که می‌خواهید به تصویر بکشید.

در حالی که انتخاب رنگ مناسب می‌تواند به درک بهتر برند شما کمک کند ، انتخاب نامناسب رنگ می‌تواند به تصویر برند شما در ذهن مخاطب آسیب بزند.

به طور مثال اگر شما رنگ نامناسبی برای محتوا یا طراحی لوگو خود انتخاب کنید ، خوانایی متن شما کاهش پیدا می‌کند ، محتوای شما برای کاربران قابل فهم نخواهد بود و این موضوع ممکن است باعث نادیده گرفتن برند شما توسط کاربران شود.

رنگ ها می‌توانند توسط بازاریاب ها مورد استفاده قرار بگیرند تا روی نوع تفکر و برداشت افراد نسبت به یک برند و نحوه تفسیر اطلاعات مختلف توسط آن ها ، تاثیر بگذارند. انتخاب رنگ ها می‌تواند به افراد کمک کند که تشخیص دهند چه موضوعی دارای اهمیت است و این ها دلایلی هستند که بازاریاب ها نیاز به درک درست معنا و مفهوم رنگ های مختلف دارند.

معنای رنگ های مختلف

در ادامه به معنا و مفهوم رنگ های مهم و کاربردی اشاره خواهیم کرد.

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز می‌تواند توجه کاربر را جلب کند.

معنا و مفهوم رنگ قرمز با هیجان ، شور ، خطر ، انرژی و عمل در هم تنیده شده است.

شاید دقت کرده باشید که برخی از برند ها رنگ قرمز را برای دکمه “هم اکنون سفارش دهید” در وب سایت خود یا برای بسته بندی های محصولاتشان استفاده می‌کنند.

در روانشناسی رنگ ها قرمز شدید ترین رنگ است و بنابر این می‌تواند شدیدترین احساسات را به همراه داشته باشد.علاوه بر این قرمز می‌تواند باعث ایجاد احساس خطر نیز بشود بنابراین باید بسیار کم از این رنگ استفاده کنید.

اگر رنگ قرمز با رنگ بندی وب سایت شما تضاد رنگی خوبی ایجاد می‌کند و قصد دارید آن را در وب سایت خود مورد استفاده قرار ‌دهید ، در Call to Action ها (دعوت برای اقدام) یا دکمه های فروش از آن استفاده کنید.

قرمز رنگ اصلی برند های کوکا کولا و یوتیوب است .

قرمز اشتها آور است به همین خاطر است که کوکا کولا از این رنگ در برند خود استفاده کرده است.علاوه بر این آن ها از کلماتی مثل خوشحالی در برند سازی خود استفاده می‌کنند بنابراین از رنگ قرمز برای ایجاد هیجان نیز استفاده کرده اند.

به نظر می‌رسد یوتیوب به دلیل هیجانی که کاربران از تماشای ویدیو ها دارند از رنگ قرمز در برند خود استفاده کرده است. دقت کنید که یوتیوب چگونه از رنگ قرمز در دکمه پخش ویدیو ها استفاده کرده است و باعث شده کاربران ترغیب به کلیک کردن روی آن و تماشای ویدیو شوند.

روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ نارنجی

در روانشناسی رنگ ها ، رنگ نارنجی نشان دهنده خلاقیت ، ماجراجویی ، اشتیاق ، موفقیت و تعادل است.

رنگ نارنجی به هر تصویر ، وب سایت یا ابزار بازاریابی مقداری سرگرم کنندگی (یا فان) اضافه می‌کند.

علی رغم اینکه این رنگ جلب کننده است ، اما به اندازه رنگ قرمز دستوری نیست و به همین دلیل بسیاری از بازاریاب ها از این رنگ برای Call To Action یا نواحی از وب سایت که می‌خواهند توجه کاربر را به آن جلب کنند استفاده می‌کنند.

معنا و مفهوم رنگ نارنجی به خوبی در لوگو هایی مثل Nickelodeon و Home Deopt خود را نشان می‌دهد.

Nickelodeon یک کانال کودکان است و لوگو آن به خوبی خلاقیت و اشتیاق مورد نیاز کودکان را نمایش میدهد.

کمپانی Home Depot محصولاتی را به فروش می‌رساند که می‌توانید در بهبود و تعمیرات خانه مورد استفاده قرار دهید.بسیاری از افرادی که امور مربوط به خانه را خودشان انجام می‌دهند ، به این سایت مراجعه میکنند و لوازم مورد نیاز برای تعمیرات و بازسازی خانه خود را تهیه می‌کنند. رنگ نارنجی لوگو این شرکت هم به خوبی بیان کننده خلاقیت است.

روانشناسی رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ زرد

در روانشناسی رنگی ، معنای رنگ زرد ، نزدیک به نور خورشید است. این رنگ مفاهیم شادی ، مثبت اندیشی ، خوش بینی ، تابستان و حتی فریب و هشدار را نیز در خود جای داده است.

بسیاری از برندها از رنگ زرد به عنوان پس زمینه و حاشیه ها در وب سایت خود استفاده می‌کنند. اگر رنگ زرد با طراحی وب سایت شما مطابقت دارد، می‌توانید برای نوار ارسال رایگان در بالای وب سایت خود استفاده کنید.

به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از مقداری رنگ زرد در وب سایت میتواند حس خوبی برای کاربران ایجاد کند.

رنگ زرد توسط برند هایی مثل فراری و Ikea استفاده شده است .

بسیاری از مردم آرزوی رانندگی با خودروهای فراری را دارند.این برند لوکس با حس خوشحالی ، تابستان و زندگی بدون دغدغه در هم آمیخته شده است.

برند Ikea هم از رنگ زرد استفاده کرده است ، اما خرید لوازم خانه و مبلمان چه ارتباطی با خوشحالی دارد؟ بیایید با هم این موضوع را بررسی کنیم . بسیاری از افرادی که برای اولین بار خانه خریده اند ، یا خانه خود را عوض کرده و به خانه جدید رفته اند به این وب سایت مراجعه می‌کنند و مبلمان و وسایل مورد نیازشان را خریداری می‌کنند. این اتفاقات در مجموع یک حس خوب و خوشحالی برای تغییر جدید است که رنگ زرد را به رنگی بسیار مناسب برای این برند تبدیل می‌کند.

روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ صورتی

صورتی یکی از محبوب ترین رنگ ها برای برند هایی است که خدماتی را به مخاطبان خانم ارائه می‌دهند. در روانشناسی رنگ ها رنگ صورتی به معنای زنانگی ، بازیگوشی و عشق بی قید و شرط است.

برخی برند ها از رنگ صورتی برای بسته بندی کالاهای خود ، خصوصا ابزار و وسایل دخترانه استفاده میک‌نند در حالی که برخی دیگر از برند ها از این رنگ در لوگو ، طراحی وب سایت یا در بیان مطالب و موارد مهم استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه رنگ صورتی با زنانگی در هم آمیخته شده است پس جای تعجب ندارد که برند هایی مثل باربی یا ویکتوریا سکرت به شدت از این رنگ استفاده می‌کنند.

ویکتوریا سکرت حتی یکی از برند های خود را صورتی نامیده است. در وب سایت این برند از ترکیب رنگ های صورتی و مشکی برای بازاریابی استفاده شده است.در لوگو و پیام های بازاریابی آن ها نیز از رنگ صورتی استفاده شده است.

در سایت باربی ، دعوت به اقدام یا Call to action به رنگ صورتی روشن است . در نوار بالایی و منو سایت نیز از رنگ صورتی استفاده شده است . علاوه بر این در بسته بندی محصولات و لوگو این برند نیز به خوبی از رنگ صورتی استفاده شده است.

روانشناسی رنگ صورتی

روانشناسی رنگ سبز

در روانشناسی رنگ ها ، رنگ سبز به شدت با طبیعت و پول در هم آمیخته شده است.

رشد ، باروری ، سلامتی و سخاوت برخی از معانی مثبت برای رنگ سبز هستند . علاوه بر این معنای رنگ سبز در برخی مواقع حس های منفی مثل حسادت را نیز با خود به همراه دارد.

اگر در حوزه تناسب اندام و یا سلامت فعالیت می‌کنید ، حتما از رنگ سبز بیشتری در طراحی وب سایت خود استفاده کنید.

برند های محبوبی مثل John Deere و Roots از رنگ سبز در برند سازی خود استفاده می‌کنند.

حوزه فعالیت John Deere در حوزه طبیعت است و محصولاتی در حوزه کشاورزی ، مراقبت از چمن و … را تولید می‌کنند.

رنگ سبز علاوه بر لوگو ، در محصولات این شرکت هم استفاده شده است ( به طور مثلا تراکتور هایی به رنگ سبز) به شکلی که هرکسی محصولات این شرکت را می‌بیند متوجه می‌شود که این محصولات متعلق بهJohn Deere هستند.

برند Roots یک خرده فروشی در زمینه مد و پوشاک است.علاوه بر لوگو در عکس ها و تصاویری که این برند برای بازاریابی استفاده می‌کند به خوبی از رنگ سبز و المان های طبیعت استفاده شده است (بسیاری از تصاویر در فضای باز عکس برداری شده اند یا در آن ها از گل و گیاهان سر سبز استفاده شده است) . این کار به Roots کمک می‌کند که کاربران و علاقه مندان به طبیعت را به خود جلب کند.

روانشناسی رنگ سبز

روانشناسی رنگ آبی

در روانشناسی رنگ ها ، رنگ آبی معنا و مفهومی نزدیک به دریا و آسمان دارد. ثبات ، هماهنگی ، آرامش و اعتماد به نفس تنها بخشی از احساساتی است که مشتری شما می‌تواند به هنگام استفاده از رنگ آبی نسبت به برند شما داشته باشد.

علاوه بر این آبی می‌تواند برخی از معانی منفی مثل افسردگی را به همراه داشته باشد یا حس سردی ایجاد کند.

از این رنگ می‌توان در لوگو یا منو های سایت استفاده کرد.برخی از کسب و کارهایی که در زمینه فروش کالا فعالیت می‌کنند ، ضمانت ، گواهینامه اعتماد یا آیکون حمل رایگان خود را به رنگ آبی اضافه می‌کنند تا جنبه اعتماد را تقویت کنند.

برند هایی مثل فیسبوک ، توئیتر ، و اسکایپ از رنگ آبی در امور بازاریابی خود استفاده می‌کنند.علاوه بر این خورده فروش هایی مثل Walmart و Oral B هم از این رنگ استفاده کرده اند.

رنگ آبی در لوگو Walmart به تقویت حس خوب ، اعتماد ، و آرامش کاربران کمک می‌کند.

برند Oral B ، برندی است که در زمینه سلامت دهان و دندان فعالیت می‌کند.برندهایی که در زمینه سلامتی فعالیت می‌کنند ، می‌توانند از رنگ آبی استفاده کنند تا حس کیفیت ، قابل اعتماد بودن و ارائه یک کالای مطمئن را به کاربران القا کنند.

روانشناسی رنگ آبی

روانشناسی رنگ بنفش

در روانشناسی رنگ ها ، بنفش یک رنگ سلطنتی است . رنگ بنفش با مفاهیم قدرت ، اشراف ، تجمل ، خرد و معنویت گره خورده است اما از استفاده بیش از اندازه از این رنگ خود داری کنید زیرا برخی استفاده بیش از آن را نشانه غرور می‌دانند.

شما می‌توانید از رنگ بنفش در بخش حمل و نقل وب سایت ، لوگو و به عنوان رنگ ثانویه در طراحی های گرافیکی خود استفاده کنید.

برندهایی مثل Hallmark و Yahoo از رنگ بنفش استفاده می‌کنند.

اگر هر دو وب سایت را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که بنفش به عنوان رنگ ثانویه مورد استفاده قرار گرفته است.

در Hallmark ، در لوگو و ناوبری سایت از بنفش استفاده شده است اما در مابقی وب سایت از رنگ های متنوع دیگری استفاده شده است.

در یاهو ، در لوگو ، کلمات ناوبری بالای سایت ، و آیکون های Yahoo مثل ایمیل از رنگ بنفش استفاده شده است.

روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ سفید

در روانشناسی رنگ ها ، رنگ سفید ، معصومیت ، خوبی ، پاکیزگی و فروتنی را به نمایش می‌گذارد.در نظر داشته باشید که این رنگ در برخی نقاط جهان معنا و مفهوم مخالف با این موارد دارد و شما در استفاده از آن باید مخاطب هدف خود را مورد بررسی قرار دهید.

معنای رنگ سفید در جایی که نماد سرما است ، جنبه منفی دارد.

در یک وب سایت ، رنگ سفید احتمالا بیشترین استفاده را دارد. این رنگ به عنوان پس زمینه عکس محصولات، پس زمینه صفحات و .. مورد استفاده قرار می‌گیرد و دلیل آن این است که رنگ سیاه در پس زمینه سفید به بهترین شکل خود را به نمایش می‌گذارد.

آدیداس از رنگ سفید در امور بازاریابی خود استفاده می‌کند.

در وب سایت آدیداس نوار بالایی سایت مشکی است و از رنگ سفید برای لوگو و نوشته ها استفاده می‌کند.جایی که پس زمینه سفید است از رنگ طوسی به عنوان پس زمینه تصاویر محصولات استفاده کرده است.

به طور کلی می‌توان گفت برند هایی که از رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی استفاده می‌کنند رنگ هایی مثل مشکی و طوسی را با آن ترکیب می‌کنند.

روانشناسی رنگ سفید

روانشناسی رنگ مشکی

رنگ مشکی یکی از رنگ های محبوب در خورده فروشی هاست.

در روانشناسی رنگ ها ، مشکی نمادی از رمز و راز ، قدرت ، ظرافت و پیچیدگی است.در مقابل ، رنگ مشکی می‌تواند احساسات غم و اندوه را نیز بر انگیزد.

بسیاری از فروشگاه های خورده فروشی از رنگ مشکی در لوگو خود استفاده کرده اند. سفید و مشکی همچنین رنگ های محبوبی برای متن هستند ، زیرا خوانایی بالایی دارند.

برند های شنل و نایک از رنگ مشکی استفاده می‌کنند.

شنل از رنگ مشکی در لوگو خود استفاده کرده است و تصاویر سیاه و سفید زیادی در وب سایت آن ها موجود است.

زمانی که وب سایت شنل را مورد بررسی قرار می‌دهیم ، منو مشکی رنگ در این سایت خودنمایی می‌کند ، علاوه بر این برای نوشته های سایت هم از رنگ مشکی استفاده شده است. نکته قابل توجه این است که دعوت به اقدام یا Call to action های این وب سایت هم مشکی هستند.

بسیاری از فروشگاه های خورده فروشی از رنگ مشکی در Call to action های خود استفاده می‌کنند زیرا تضاد رنگی فوق العاده ای با رنگ سفید ایجاد می‌کند.

نایک هم از رنگ بندی مشکی ، سفید و طوسی برای وب سایت خود استفاده می‌کند.لوگو نایک مشکی هست و به شکلی از رنگ مشکی استفاده کرده است ، که به زیبایی و خوانایی سایت کمک کرده است.

مشابه سایت شنل ، Call to action های سایت نایک هم مشکی است .

روانشناسی رنگ مشکی

روانشناسی رنگ خاکستری

در روانشناسی رنگ ها ، خاکستری ، نشان دهنده بی طرفی و تعادل است و دلیل آن این است که ترکیبی از رنگ های سفید و مشکی است.

با این حال خاکستری برخی از مفاهیم منفی را به همراه دارد به ویژه هنگامی که صحبت از افسردگی و از دست دادن است.

اپل برندی است که از رنگ خاکستری در برند خود استفاده می‌کند و بسیاری از محصولات این شرکت به رنگ خاکستری و نقره ای است .

در وب سایت اپل ، از رنگ خاکستری در هدر سایت استفاده شده است تا روی آن یک لوگو سفید قرار بگیرد.

روانشناسی رنگ خاکستری

روانشناسی رنگ قهوه ای

قهوه ای رنگ زمین ، چوب و سنگ است. پس به طور طبیعی ، روانشناسی رنگی نشان می‌دهد که معنای رنگ قهوه ای به راحتی ، امنیت و طبیعت زمین مربوط می‌شود.

در بازاریابی رنگ قهوه ای بیشتر در محصولات طبیعی و مواد غذایی دیده می‌شود.قهوه ای رنگی است که در لوگو ، بنر ها و برخی اوقات به دلیل تضاد رنگی با رنگ سفید در متن ها هم استفاده می‌شود.

برند UPS نمونه از کسب و کارهایی است که از رنگ قهوه ای در برند سازی خود استفاده کرده است.

آن ها از این رنگ در لوگو و منو خود استفاده کرده اند.علاوه بر این اگر دقت کنید از از رنگ های زرد و سبز که همگی دارای عناصر طبیعت هستند به عنوان رنگ های مکمل استفاده شده است.رنگ زرد ممکن است نشان دهنده خورشید و رنگ سبز نشان دهنده طبیعت باشد.

در کل این رنگ بندی به موقعیت تجاری برند UPS به عنوان یک شرکت مطمئن و قابل اعتماد کمک می‌کند.

روانشناسی رنگ قهوه ای

یک اشتباه رایج درباره روانشناسی رنگ ها

اگرچه که روانشناسی رنگ ها سال ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است ، اما هنوز بحث های متفاوتی درباره تاثیر دقیق رنگ ها روی روان انسان ها وجود دارد.

اما سوال اینجاست: این تضاد درباره روانشناسی رنگی به چه معناست؟

یکی از دلایل مهم این است که متغیر های زیادی در تاثیر رنگ روی افراد متفاوت تاثیر گذار است و این باعث می‌شود افراد متفاوت برداشت متفاوتی از رنگ های مختلف داشته باشند.

نحوه درک هر شخص از هر رنگ می‌تواند به مواردی مثل تفاوت های فرهنگی ، جنسیتی و … ارتباط داشته باشد.

سخن پایانی

در این نوشته به شکل کامل درباره روانشناسی رنگ ها صحبت کردیم و برداشت رایجی که از رنگ های متفاوت وجود دارد را مورد بررسی قراردادیم.

اکنون زمان آن رسیده است که با توجه به معنا و مفهوم هر رنگ و صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید رنگ سازمانی خود را انتخاب کنید و از رنگ های مناسب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید

2 دیدگاه دربارهٔ «روانشناسی رنگ ها»

  1. سلام و مرسی از مقاله مفیدتون
    میشه در مورد نحوه ترکیب رنگ ها هم یه مقاله بنویسید و اینکه در اون مقاله پیشنهاد بدید برای هر نوع وبسایتی از چه ترکیب رنگی استفاده بشه بهتره. منظورم معرفی یک سری پالت رنگی برای انواع وبسایت شرکتی، فروشگاهی و آموزشگاهیه

    1. گروه طراحی سایت پالت

      سلام دوست عزیز
      ممنون از نظر ارزشمند شما .. حتما مقاله هایی پیرامون موضوعات پیشنهادی شما هم نگارش میشه و توی سایت قرار میدیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام!

در صورتی که پاسخ سوال خود را پیدا نکردید ، با کارشناسان پشتیبانی ما از طریق واتساپ در تماس باشید