فروش آنلاین محصولات و خدمات کم کم به یکی از بخش های جدانشدنی زندگی ما تبدیل شده است. در این نوشته به معرفی برترین تکنیک ها برای افزایش فروش آنلاین و فروش از طریق اینستاگرام خواهیم پرداخت.
در انتهای سال 98 و با همه گیری ویروس کرونا ، بسیاری از کسب و کارهای فیزیکی با تعطیلی مواجه شدند و برخی از صاحبان کسب و کارها مجبور به تعطیلی کامل کسب و کارهای خود شدند. این در حالی بود که همزمان فروش فروشگاه های آنلاین ، به طور مثال دیجی کالا ، درصد قابل توجهی افزایش پیدا کرد ، تا جایی که دیجی کالا برای تامین سفارشات در همان ایام کرونا دست به استخدام نیرو جدید زد!
در این شرایط توجه و دقت به تکنیک های فروش آنلاین میتواند باعث افزایش اعتماد مخاطبان ، افزایش فروش و افزایش درآمد شما شود. پس با ما همراه باشید.
چرا فروش آنلاین مهم است؟
اجازه دهید این بخش را با یک داستان کوتاه شروع کنم:
“5 سال پیش زمانی که سر کلاس تجارت الکترونیک نشسته بودم ، استاد از مزایای فروشگاه های آنلاین صحبت میکرد ، میگفت شاید برای ما ملموس نباشه ، اما خارج از ایران ، عطر و ادکلن ، کالاهای سوپر مارکتی ، لباس و … رو هم آنلاین خرید میکنن! این حرف استاد اون زمان برای یه درصد زیادی از ما ایرانی ها صادق بود ، اما الان چی؟
یادمه اون روزا خیلی از مردم به این باور بودن که یه سری از فروشگاه های اینترنتی کلاه بردارن و شما پولو پرداخت میکنی اما چیزی تحویل نمیگیری!”
طی سال های اخیر ، رشد چشمگیری در بین کسب و کارهای آنلاین مشاهده شد ، به شکلی که دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور ، به درآمد خالص میلیارد تومانی در روز رسید و کسب و کارهای کوچک و بزرگ دیگر هم در کنار افزایش اعتماد مردم به فروشگاه های آنلاین رشد قابل توجهی داشتند.
اما چرا باید بستری برای فروش آنلاین داشته باشیم؟
پیش بینی ها نشان میداد که دیر یا زود ، اکثر کسب و کارها به سمت آنلاین شدن ، یا داشتن حداقل یک شعبه آنلاین پیش خواهند رفت ، با همه گیری ویروس کرونا ، این پیش بینی ها چند سالی زودتر محقق شد و امروزه شاهد تراکنش های مالی زیاد در فضای کسب و کار های آنلاین هستیم ، در ادامه به برخی مزایا و ویژگی های این نوع از فروش اشاره خواهیم داشت:
1.شما نیاز به دفتر و محل فیزیکی ندارید ، و میتوانید حتی بدون داشتن انبار ، یک فروشگاه آنلاین داشته باشید و اقدام به فروش محصولات کنید.
2.فروش شما وابسته به حضور فیزیکی شما نیست ، به این معنا که فروشگاه شما 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته باز است و مشتریان در هر ساعت از شبانه روز میتوانند اقدام به خرید از فروشگاه شما کنند.
3.شما نیازی به سپری کردن زمان برای معرفی محصول به تک تک مشتریان ندارید ، محصول را یک بار ، در قالب پست ، ویدیو ، عکس و … معرفی میکنید و مشتریان بر اساس آن اقدام به خرید میکنند (البته که همواره سوالاتی در ذهن کاربرها نقش خواهد بست که با شما در ارتباط باشند)
4.نیازی به پرداخت اجاره بهای مغازه یا محل کسب و هزینه های جانبی آن ندارید ، صرفا یک گوشی (یا کامپیوتر) و یک اتصال اینترنت برای فروش شما کافیست!
5.در بسیاری از موارد نیازی به سرمایه اولیه برای راه اندازی کسب و کار خود ندارید (یا حداقل نیازی به سرمایه زیاد برای این کار ندارید) ، میتوانید به سادگی فروش آنلاین را شروع کنید.
6.سی میلیون کاربر ایرانی اینستاگرام! چندین میلیون جستجو در گوگل ! این ها همه مشتریان بالقوه کسب و کار شما هستند که میتوانند بدون محدودیت فیزیکی از شما خرید کنند.
این ها تنها بخشی از مزایای فروش اینترنتی بود که میتواند در بستر های متفاوتی مانند اینستاگرام ، تلگرام ، وب سایت و … اتفاق بیوفتد.
تکنیک های افزایش فروش آنلاین
در روزی که کسب و کارهای زیادی روزانه فروش ها میلیونی از طریق کسب و کارهای آنلاین خود دارند برخی کسب وکارها در رسیدن به درآمدهای بالا از طریق فروش آنلاین ناکام مانده اند.
در ادامه تکنیک هایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد که با استفاده از آن ها میتوانید فروش خود را افزایش دهید:
1.جلب اعتماد مشتری از طریق نمایش توانایی ها و تخصص
افراد متخصص همواره میتوانند فروش بهتر و بالاتری را تجربه کنند. در هر حوزه ای که فعالیت میکنید ، دانش خود را ارتقا دهید و از طریق روش هایی همچون تولید محتوا تخصص خود را به کاربران نشان دهید.
مثلا فروشگاه لباس دارید ، آموزش هایی برای نحوه نگهداری و شست و شوی لباس تهیه کنید ، دقت کنید که کاربران به محتواهای چند رسانه ای علاقه بیشتری دارند پس اگر این آموزش در قالب ویدیو باشد بسیار ارزشمند تر خواهد بود.
انجام دادن اینکار سندی برای جلب اعتماد مشتریان خواهد بود.
2.روی احساسات کاربران سرمایه گذاری کنید
تحقیقات نشان میدهد که احساسات نقش مهمی در فرآیند خرید کاربران دارد . برای اینکه یک فروشنده موفق باشید باید احساسات کاربران و مخاطبان خود را بشناسید و مطابق آن ها گام بردارید.
بدون شک استراتژی یک فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی با فروشگاه گوشی موبایل بسیار متفاوت است ، و شما باید بسته به نوع کسب و کار ، مخاطبان هدف خود را به خوبی بشناسید و بر اساس نیازهای آن ها رفتار کنید.
3.نظرات مشتریان را جدی بگیرید
یکی از مهم ترین بخش ها برای کسب و کارهای آنلاین نظرات مشتریان قبلی و رضایت آن هاست. کاربری که برای بار اول وارد وب سایت یا صفحه اینستاگرام شما میشود بدون شک نظرات مشتریان پیشین میتواند تاثیر زیادی در ماندگاری یا خرید او داشته باشد.
سعی کنید رضایت مشتریان خود را در قالب و فرمت های متفاوت در معرض دید کاربران قرار دهید. در قبال یک هدیه کوچک یا کد تخفیف یا … از مشتریان خود بخواهید نظرات خود را درباره خدمات و سرویس های شما بنویسند تا بتوانید از آن ها استفاده کنید.
4.از مشتریان خود بخواهید شما را به دیگران معرفی کنند
تبلیغات دهان به دهان هنوز موثر ترین راه تبلیغات به حساب می آید! اینکه توسط اشخاص به دیگران معرفی شوید میتواند بهترین اتفاق برای کسب و کار شما باشد.
از کاربران تان بخواهید شما را به دیگران معرفی کنند ، به طور مثال این کار در اینستاگرام میتواند با قراردادن استوری یا پست یا منشن کردن کاربران دیگر زیر پست های شما انجام بگیرد !
5.روش های خرید متنوع برای کاربران در نظر بگیرید تا راحت تر خرید کنند
افراد سلایق و سبک زندگی متفاوتی دارند و هر کدام با روش هایی برای خرید کردن راحت تر هستند. به طور مثال ، برخی افراد خرید از طریق اینستاگرام را ترجیح میدهند و اگر برای خرید الزاما آن ها را به سایت خود هدایت کنید در نهایت آن ها از شما خرید نکنند.
6.پاسخگوی کاربران باشید
سعی کنید در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات و نیازهای کاربران باشید . از این طریق میتوانید ارتباط موثر با کاربران ایجاد کنید و کاربران خود را تبدیل به مشتریان وفادار خود کنید.