ابزار Moz Pro (موز یا ماز) یکی از ابزارهای کارآمد در زمینه سئو و بهینه سازی سایت است . در این نوشته به آموزش Moz Pro می پردازیم و ویژگی های کلیدی و اصلی این ابزار را مورد بررسی قرار خواهیم داد، این ویژگی ها عبارتند از:
- Link Explorer
- Keyword Explorer
- Rank Tracker
- MozBar
- Insights
Link Explorer
در این بخش از آموزش Moz Pro به معرفی ابزار محبوب Link Explorer می پردازیم.
با استفاده از این بخش شما به سادگی میتوانید بک لینک های یک آدرس URL را مورد بررسی قرار دهید و اطلاعات جالبی درباره اعتبار دامنه و اعتبار صفحه مدنظر خود به دست بیاورید. در ادامه نحوه عملکرد این بخش را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
در مرحله اول ، آدرس سایت مدنظر خود را داخل ابزار وارد کنید.
در ادامه گزارشی از لینک های آدرس وارد شده در اختیار شما قرار خواهد گرفت. شما با بررسی این بخش میتوانید اطلاعات بسیار مفیدی درباره سایت مدنظر به دست بیاورید.
در ادامه بخش های مختلفی که در این گزارش وجود دارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
Domain Authority
در این بخش ابزار با تحلیل لینک های ورودی سایت ، اعتبار دامنه (کل دامنه نه یک صفحه خاص) را برای شما مشخص خواهد کرد. هرچقدر تعداد لینک های ورودی سایت و کیفیت آن ها بالاتر باشد ، اعتبار دامنه شما بیشتر خواهد بود.
همانطور که مشاهده میکنید اعتبار دامنه سایت Backlinko ، برابر با 67 است.
در نگاه اول این عدد اطلاعات زیادی درباره وضعیت سایت در اختیار شما قرار نخواهد داد ، اما با مقایسه اعتبار دامنه خود با رقبا میتوانید تحلیل مناسبی از وضعیت وب سایت خود داشته باشید.
اگر اعتبار دامنه شما با اعتبار دامنه رقبا برابر یا نزدیک به هم باشد ، به این معناست که شما میتوانید در کلمات کلیدی که رقبایتان رتبه دارند رتبه بگیرید.
Linking Domain
این بخش تعداد دامنه های مجزایی که به وب سایت مدنظر شما لینک داده اند مشخص شده و آمار مختصری در اختیار شما قرار گرفته است که چه تعداد دامنه جدید از 60 روز گذشته به شما لینک داده اند و چه تعداد دامنه ، لینک هایی که به سایت شما قرارداده بودند را حذف کرده اند.
با استفاده از این بخش شما میتوانید با بررسی رقبا ، دامنه هایی که از آن لینک گرفته اند را به دست بیاورید و شما نیز برای دریافت بک لینک از آن سایت ها اقدام کنید.
Top Pages
یکی دیگر از بخش های مهم این بخش از ابزار Moz ، بخش Top Pages است . در این بخش شما میتوانید صفحاتی از سایتتان که اعتبار بالاتری دارند را مشاهده کنید.( صفحاتی با Page Authority بالاتر)
این قسمت برای کاربران بخش کارآمد و بسیار مفید است . با استفاده از این بخش میتوانید رقبای خود را آنالیز کنید و بررسی کنید کدام محتوای آنها عملکرد بهتری داشته است تا در ادامه راه سئو و بهینه سازی سایت خود بهتر عمل کنید.
Spam Score
یکی دیگر از بخش هایی که در زیر مجموعه Link Explorer در موز وجود دارد بخش Spam Score است. در این بخش Moz مشخص میکند که لینک های ورودی به سایت مدنظر شما چقدر اسپم هستند.
به طور مثال این عدد برای وب سایت backlinko مقدار 6 است.
به طور کلی این بخش صرفا شما را از وضعیت اسپم بک لینک های یک سایت آگاه میکند و شما میتوانید از این طریق دید بهتری نسبت به لینک های ورودی یک سایت داشته باشید.
Link Intersect
این بخش میتواند بسیار مفید و کارآمد باشد .با استفاده از این بخش شما میتوانید مشخص کنید کدام سایت ها به رقبای شما لینک داده اند اما لینکی به سایت شما ندارند
زمانی که مشغول ساختن لینک هستید ، میخواهید سایت هایی را شناسایی کنید که میتوانند پتانسیل لینک سازی برای شما را داشته باشند ، در واقع به دنبال یافتن سایت های جدید هستید و نمیخواهید از سایت هایی لینک بگیرید که پیش از این به سایت شما لینک داده اند .
ابزار Link Intersect این کار را به سادگی برای شما انجام خواهد داد.
به طور کلی بخش Link Explorer ماز اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران قرار میدهد ، و هر ماه نیز به روز رسانی میشود تا اطلاعات دقیق تر و به روز تری برای کاربران فراهم کند.
Keyword Explorer
بخش دیگری که در آموزش Moz Pro مورد بررسی قرار خواهیم داد ، بخش Keyword Explorer است.
Keyword Explorer یکی از بهترین بخش ها و ابزارهای Moz Pro است. با استفاده از این ابزار شما میتوانید به تحقیق کلمات کلیدی خود بپردازید.
در این قسمت کلمه کلیدی مدنظر خود را در بخش مشخص شده وارد میکنید و لیستی از کلمات کلیدی مرتبط برای شما نمایش داده خواهد شد.
نکته: با توجه به اینکه اکثر ابزارهایی که برای تحلیل کلمات کلیدی موجود هستند ، کشور ایران را در لیست کشورهای خود قرار نداده اند ، این بخش ممکن است برای کلمات کلیدی فارسی نتایج دقیقی در اختیار کاربران قرار ندهد اما به طور کلی میتواند در بحث تحقیق کلمات کلیدی کاربران را راهنمایی کند.
چه مواردی Keyword Explorer ماز را متمایز میکند؟
1.میزان سرچ ماهیانه ای که توسط ماز ارائه میشود بسیار دقیق تر از سایر ابزارهاست.
دلیل این موضوع این است که موز صرفا اطلاعات را از Keyword Planner گوگل نمیدزدد! این ابزار با استفاده از کاربران واقعی که در حال جستجو در اینترنت هستند میزان جستجوی دقیق برای هر کلمه کلیدی را در هر ماه به دست می آورد.
2.معیار های دیگری که از طریق این ابزار در اختیار کاربران قرار میگیرد بسیار ارزشمند و کاربردی است. به طور مثال شما میتوانید میزان سختی یک کلمه کلیدی یا میزان نرخ کلیک طبیعی (organic CTR) برای کلمه کلیدی مدنظر را نیز با استفاده از این ابزار به دست بیاورید. (یعنی در این کلمه کلیدی چه تعدادی از کاربران روی نتایج سرچ طبیعی کلیک میکنند و چه تعداد روی تبلیغات گوگل)
3.ماز هر کلمه کلیدی را با معیاری تحت عنوان اولویت یا Proirity نمره دهی میکند.
این معیار به شما کمک میکند تا توجه خود را روی کلمات کلیدی متمرکز کنید که ترکیبی از بیشترین میزان جستجو ، نرخ کلیک طبیعی و رقابت را دارا هستند.
در نهایت ، ابزار Keyword Explorer ماز ، ابزاری بسیار کارآمد برای یافتن کلمات کلیدی جدید در حوزه کسب و کارتان است . شما با استفاده از این ابزار میتوانید کلمات کلیدی که کاربران جستجو میکنند را بیابید و با تمرکز روی آن ها سئو سایت خود را بهبود دهید.
علاوه بر این میتوانید کلمات کلیدی که در این جستجو یافته اید را در لیست کلمات کلیدی (Keyword List) خود ذخیره کنید و در آینده آن ها را آنالیز کنید.
Explore By Site
در ادامه آموزش Moz Pro به بخش Explore By Site می پردازیم . این بخش از ابزار کلمات کلیدی که رقیب (یا سایت مدنظر) شما در گوگل کسب رتبه کرده است را به شما نمایش میدهد.
علاوه بر این شما میتوانید با استفاده از فیلتری که در اختیار شما قرار میگیرد کلمات را بر اساس میزان جستجویی که دارند فیلتر کنید و از این طریق نتایج دقیق تری به دست بیاورید.
Site Crawl
با استفاده از این ابزار شما میتوانید یک آنالیز کلی روی سئو سایت خود داشته باشید و مشکلات احتمالی سایتتان را شناسایی کنید ، صفحاتی که توسط فایل Robot.txt بلاک شده اند را مشاهده کنید و مشکلات را برطرف نمایید.
در بین سایت های دیگری که این ابزار را در اختیار کاربران قرار میدهند ، Site Crawl ماز رابط کاربری خوبی دارد و امکانات مناسبی در اختیار کاربران قرار میدهد.
به طور مثلا مشکلات سایت را در دو دسته مشکلات اساسی (critical) و هشدارها (Warning) دسته بندی میکند.
علاوه بر این Site Crawl قسمتی تحت عنوان “Content Issue” دارد .
همانطور که میدانید پیدا کردن محتوای کوتاه و تکراری کار ساده ای نیست (خصوصا وب سایت هایی که تعداد صفحات زیادی دارند) با استفاده از این بخش شما میتوانید این محتوا را شناسایی کنید و اگر مشکلات دیگر در صفحات تان وجود دارد ( نبود تگ H1 ، پایین بودن سرعت لود صفحه و عناوین تکراری و …) آن ها را برطرف نمایید.
Rank Tracker
با استفاده از این بخش شما میتوانید رتبه سایت خود را در گوگل ارزیابی کنید.
علاوه بر این Moz به شما اجازه میدهد که بررسی کنید چه تعداد از کلمات کلیدی شما رشد یا افت داشته اند.
علاوه بر این در این قسمت میتوانید میزان حضورتان در موتور جستجو را مشاهده کنید.
Page Optimization
با استفاده از این ابزار شما میتوانید سئو داخلی سایت خود را مورد ارزیابی قرار دهید و مشکلات احتمالی را شناسایی و برطرف کنید. برای انجام این کار کافی است آدرس URL مدنظرتان به همراه کلمه کلیدی صفحه را در ابزار وارد کنید.
پس از وارد کردن آدرس صفحه ، ابزار یک نمره تحت عنوان “Page Score” برای شما نمایش میدهد که این نمره در واقع نمره سئو داخلی صفحه مدنظر شماست.
در این بخش ، مواردی که به خوبی در صفحه مورد نظر رعایت شده اند در بخش Helping your score قابل مشاهده هستند.علاوه بر این میتوانید مواردی که روی سئو داخلی صفحه مدنظر شما تاثیر منفی داشته اند را در قسمت Hurting your Score مشاهده نمایید.
به طور کلی این بخش می تواند برای بهبود سئو داخلی صفحات کمک کننده باشد.
MozBar
MozBar یک افزونه برای گوگل کروم است که با استفاده از آن میتوانید اطلاعاتی همچون Page Authority و Domain Authority صفحات را در صفحه نتایج جستجوی خود مشاهده کنید.
نسخه رایگان این افزونه دارای محدودیت هایی است اما با استفاده از نسخه پیشرفته آن میتوانید بدون محدودیت اطلاعات مربوط به صفحات وب را مشاهده نمایید.
Insights
Insights ، در واقع بخشی است که یک لیست از کارهایی که میتوانید برای بهبود سئو سایت خود انجام دهید به شما ارائه میکند.
این بخش اطلاعات زیادی را در اختیار کاربران قرار میدهد ، در صورتی که شما یک متخصص سئو باشید این اطلاعات برای شما بسیار سود آور و جذاب است اما در صورتی که در بخش سئو سایت تازه کار باشید میتواند برای شما گیج کننده باشد
این محتوا به روز رسانی خواهد شد .. منتظر بخش های کامل تری از آموزش های Moz Pro باشید.
4 دیدگاه دربارهٔ «آموزش Moz Pro»
سلام
در مورد محتوای تکراری و نحوه بررسی و درست کردنش با ماز هم توضیح بدین
سلام دوست عزیز
توی محتواهای بعدی حتما به این موضوع هم اشاره خواهیم کرد
سلام ابزاری که براحتی بتواند رقبای مارو نشون بده چی پیشنهاد میکنید؟
سلام دوست عزیز .. ابزار ماز و Ahref ابزارهای بسیار خوبی هستند